Asiakastutkimus S-mobiilin tunnettuudesta, käytöstä ja koetusta hyödyllisyydestä: Osuuskauppa Arina
Aho, Niko (2021)
Aho, Niko
2021
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021121526044
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021121526044
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tavoitteena oli tehdä asiakastutkimus S-mobiilista, jossa selvitettiin useita sovellukseen liittyviä asioita, kuten mitä ominaisuuksia asiakasomistajat käyttävät ja arvostavat eniten, miten he kokevat tunnettuuden ja koetun hyödyllisyyden, mitä uusia ominaisuuksia he haluavat sieltä löytyvän sekä miten asiakasomistajille tulisi markkinoida sisältöjä ja ominaisuuksia. Opinnäytetyö tehtiin toimeksiantona Osuuskauppa Arinalle.
Opinnäytetyön teoreettinen viitekehys koostui kolmesta pääaiheesta, joita ovat asiakaskokemus, palvelumuotoilu ja digitaalinen markkinointi. Asiakaskokemukseen liittyen käsiteltiin myös asiakaspolkua ja sen rakentamista, mobiilisovelluksen käyttökokemusta ja digitaalista asiakaskokemusta. Digitaalisen markkinoinnin osalta käsiteltiin sen erilaisia keinoja ja strategiaa sekä sosiaalisen median, mobiilin ja sovelluksen markkinointia.
Tutkimusmenetelmänä opinnäytetyössä käytettiin määrällistä tutkimusmenetelmää, jossa hankintamenetelminä käytettiin kyselyä ja havainnointia sekä analyysimenetelminäkeskiarvoa ja moodia. Kyselytutkimus toteutettiin marraskuussa 2021 ja se jaettiin useassa MeriLapin Facebookryhmässä, jonka lisäksi se jaettiin Osuuskauppa Arinan omilla Facebook-sivuilla sekä sisäisesti työyhteisön kesken käyttäen samanlaista alustaa kuin Facebook.
Tutkimuksessa selvisi, että vastaajilla oli selkeä käsitys sovelluksen perustoiminnoista kuten pankin, etujen, kuittien ja bonuksen seuraamisesta ja käytöstä. Vastaajat olivat vähemmän tietoisia sovelluksen omat ostot palvelusta, joka sisältää erilaisia laskureita. Tutkimuksessa selvisi myös, että sovelluksen käytön ja koetun hyödyllisyyden tulokset olivat samankaltaisia tunnettuuden tulosten kanssa. Vastaajien toiveet sovellusta varten painottuivat etuihin, käytettävyyteen, pankkiin ja maksupalveluiden parantamiseen.Tutkimuksesta saatujen tulosten perusteella sovellusta voidaan kehittää paremmaksi käytettävyydeltään ja tuoda esille vähemmän tiedossa olevia ominaisuuksia kuten omat ostot palvelun erilaiset laskurit. Sovellusta tulisi markkinoida toimipaikoissa ja käyttäen nykyaikaisia välineitä. Palautteesta saadut tulokset olivat suurimmilta osin positiivisia ja ne sisälsivät paljon kehitysideoita sovelluksen kehittäjiä varten.
Opinnäytetyön teoreettinen viitekehys koostui kolmesta pääaiheesta, joita ovat asiakaskokemus, palvelumuotoilu ja digitaalinen markkinointi. Asiakaskokemukseen liittyen käsiteltiin myös asiakaspolkua ja sen rakentamista, mobiilisovelluksen käyttökokemusta ja digitaalista asiakaskokemusta. Digitaalisen markkinoinnin osalta käsiteltiin sen erilaisia keinoja ja strategiaa sekä sosiaalisen median, mobiilin ja sovelluksen markkinointia.
Tutkimusmenetelmänä opinnäytetyössä käytettiin määrällistä tutkimusmenetelmää, jossa hankintamenetelminä käytettiin kyselyä ja havainnointia sekä analyysimenetelminäkeskiarvoa ja moodia. Kyselytutkimus toteutettiin marraskuussa 2021 ja se jaettiin useassa MeriLapin Facebookryhmässä, jonka lisäksi se jaettiin Osuuskauppa Arinan omilla Facebook-sivuilla sekä sisäisesti työyhteisön kesken käyttäen samanlaista alustaa kuin Facebook.
Tutkimuksessa selvisi, että vastaajilla oli selkeä käsitys sovelluksen perustoiminnoista kuten pankin, etujen, kuittien ja bonuksen seuraamisesta ja käytöstä. Vastaajat olivat vähemmän tietoisia sovelluksen omat ostot palvelusta, joka sisältää erilaisia laskureita. Tutkimuksessa selvisi myös, että sovelluksen käytön ja koetun hyödyllisyyden tulokset olivat samankaltaisia tunnettuuden tulosten kanssa. Vastaajien toiveet sovellusta varten painottuivat etuihin, käytettävyyteen, pankkiin ja maksupalveluiden parantamiseen.Tutkimuksesta saatujen tulosten perusteella sovellusta voidaan kehittää paremmaksi käytettävyydeltään ja tuoda esille vähemmän tiedossa olevia ominaisuuksia kuten omat ostot palvelun erilaiset laskurit. Sovellusta tulisi markkinoida toimipaikoissa ja käyttäen nykyaikaisia välineitä. Palautteesta saadut tulokset olivat suurimmilta osin positiivisia ja ne sisälsivät paljon kehitysideoita sovelluksen kehittäjiä varten.