Simulaatiovideo varhaiskasvatuksesta: kirjaamisharjoitus sosionomiopiskelijoille
Harjunen, Kati; Murto, Tatjaana (2021)
Harjunen, Kati
Murto, Tatjaana
2021
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021121526263
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021121526263
Tiivistelmä
Opinnäytetyöprosessissa tuotettiin Savonia-ammattikorkeakoululle pedagoginen oppimateriaali, jonka avulla sosionomiopiskelijat pääsivät harjoittelemaan varhaiskasvatuksen kirjaamista. Tuotettu oppimateriaali koostui kuvitteellisen tapausesimerkin avulla kuvatusta simulaatiovideosta ja siihen liittyvästä hyvän kirjaamisen mallista. Opinnäytetyö toteutettiin kehittämistyönä ja sen tavoitteena oli lisätä oppimateriaalin avulla varhaiskasvatukseen suuntautuvien sosiaalialan ammattikorkeakouluopiskelijoiden kirjaamistietoutta ja näin luomaan heille paremmat valmiudet kirjaamiseen.
Simulaatiovideon tapausesimerkki koostettiin yhteistyössä varhaiskasvatuksen ammattilaisten kanssa. Videossa näyteltiin kuvitteellinen, mutta toden mukainen tilanne varhaiskasvatuksen opettajan ja lapsen äidin välisestä keskustelusta liittyen varhaiskasvatussuunnitelmaan. Keskusteluun valittiin varhaiskasvatussuunnitelman osat: 4.1 lapsen vahvuudet, kiinnostuksen kohteet ja tarpeet, sekä niiden huomioon ottaminen, 4.2 tavoitteet pedagogiselle toiminnalle ja 4.3. toimenpiteet ja menetelmät tavoitteiden saavuttamiseksi. Valmis oppimateriaali testattiin sosionomiopiskelijoilla. Opetustilanteessa harjoiteltiin kirjaamista hyvän kirjaamisen periaatteiden mukaisesti.
Opetustilanteessa kerättiin palautetta opiskelijoilta sekä opettajalta. Saadun palautteen mukaan simulaatiovideon käyttö koettiin oppimisen kannalta hyödylliseksi. Se nähtiin visuaalisena ja eheänä kokonaisuutena, jolla mahdollistettiin opiskelijan hyvän kirjaamisen oppimista, yhdistäen luonnollisesti teoriatiedon ja käytännön eri tasot. Harjoitus koettiin pääsääntöisesti mielekkäänä ja samankaltaisia materiaaleja toivottiin lisää.
Opinnäytetyöprosessin tuloksena saatiin merkittävä ja innovatiivinen oppimateriaali sosionomiopiskelijoille, sekä pedagoginen opetusväline sosiaalialan opettajille. Oppimateriaali auttaa heitä saavuttamaan sosiaalialan kompetenssien ja opetussuunnitelman mukaisia tavoitteita. Pidemmän aikavälin havainnot oppimateriaalin vaikuttavuudesta voidaan arvioida vasta käytön perusteella.
Simulaatiovideon tapausesimerkki koostettiin yhteistyössä varhaiskasvatuksen ammattilaisten kanssa. Videossa näyteltiin kuvitteellinen, mutta toden mukainen tilanne varhaiskasvatuksen opettajan ja lapsen äidin välisestä keskustelusta liittyen varhaiskasvatussuunnitelmaan. Keskusteluun valittiin varhaiskasvatussuunnitelman osat: 4.1 lapsen vahvuudet, kiinnostuksen kohteet ja tarpeet, sekä niiden huomioon ottaminen, 4.2 tavoitteet pedagogiselle toiminnalle ja 4.3. toimenpiteet ja menetelmät tavoitteiden saavuttamiseksi. Valmis oppimateriaali testattiin sosionomiopiskelijoilla. Opetustilanteessa harjoiteltiin kirjaamista hyvän kirjaamisen periaatteiden mukaisesti.
Opetustilanteessa kerättiin palautetta opiskelijoilta sekä opettajalta. Saadun palautteen mukaan simulaatiovideon käyttö koettiin oppimisen kannalta hyödylliseksi. Se nähtiin visuaalisena ja eheänä kokonaisuutena, jolla mahdollistettiin opiskelijan hyvän kirjaamisen oppimista, yhdistäen luonnollisesti teoriatiedon ja käytännön eri tasot. Harjoitus koettiin pääsääntöisesti mielekkäänä ja samankaltaisia materiaaleja toivottiin lisää.
Opinnäytetyöprosessin tuloksena saatiin merkittävä ja innovatiivinen oppimateriaali sosionomiopiskelijoille, sekä pedagoginen opetusväline sosiaalialan opettajille. Oppimateriaali auttaa heitä saavuttamaan sosiaalialan kompetenssien ja opetussuunnitelman mukaisia tavoitteita. Pidemmän aikavälin havainnot oppimateriaalin vaikuttavuudesta voidaan arvioida vasta käytön perusteella.
