Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • På svenska
    • In English
  • Suomi
  • Svenska
  • English
  • Kirjaudu
Hakuohjeet
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
Näytä viite 
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Oulun ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Oulun ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite

Tiktokin kaupallinen hyödyntäminen

Niinikoski, Henri (2021)

 
Avaa tiedosto
Henri Niinikoski.pdf (518.7Kt)
Lataukset: 


Niinikoski, Henri
2021
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021121626391
Tiivistelmä
Henkilökohtainen mielenkiinto markkinointiin on saanut minut painottamaan opintojani kyseiseen suuntaan. Jo aikaisessa vaiheessa opintojani oli selvää että opinnäytetyöni tulee koskemaan markkinointia. Tiktokin luoma valtava suosio sai minut kiinnittämään huomiota sen mahdollisuuksiin. Markkinoijan on oltava siellä missä ihmiset ovat.

Valitsin aiheekseni Tiktokin kaupallisen hyödyntämisen. Halusin tutkia tätä potentiaalia sekä selvittää, voiko yritys hyötyä tästä suureen suosioon nousseesta sosiaalisen median kanavasta. Sain opinnäytetyöni toimeksiantajaksi oululaisen digimarkkinointiyrityksen Kuulu Oy:n. Kuulu on digimarkkinoinnin lisäksi erikoistunut videomuotoiseen markkinointiin. Tiktok on tiivistettynä lyhytvideopalvelu.

Opinnäytetyön tietoperusta koostuu digimarkkinoinnin teoriasta. Tietoperusta kerättiin perhetymällä aiheeseen liittyvään kirjallisuuteen, verkkolähteisiin ja tutkimuksiin. Digimarkkinoinnin teorian lisäksi opinnäytetyössä selvitettiin Tiktokin toimintaperiaatteita, kohderyhmää sekä yritysten vaihtoehtoja kyseisellä kanavalla.

Työn tutkimusosio suoritettiin puolistrukturoituna haastattelututkimuksena. Työssä haastateltiin kolmea yritystä jotka tekevät suunnitelmallista digimarkkinointia Tiktokissa. Työn rajauksena vaikuttajamarkkinointi jätettiin pois, ja tutkittiin ainoastaan yrityksen omaa sisällöntuotantoa. Haastateltavista yrityksistä kaksi oli suuria ja yksi oli pienen kokoluokan yritys. Haastattelututkimuksen kysymykset luotiin tutkimuskysymyksen ”Voiko yritys saada kaupallista hyötyä Tiktokista”. Tutkimuskysymykset jaettiin kolmeen teemaan jotka olivat suunnittelu, mittaaminen ja tulokset. Haastattelut suoritettiin etäyhteyden avulla ja olivat kestoltaan noin kolmekymmentä minuuttia.

Tutkimuksessa selvisi että yritys voi saavuttaa hyötyä tuottamalla sisältöä Tiktokiin. Tiktokilla on valtava potentiaali näkyvyyden kannalta ja sitä kautta voi tavoittaa valtavan määrän ihmisiä. Kaikki haastateltavista yrityksistä olivat saavuttaneet yli miljoona näyttökertaa ja yksi yrityksistä oli saavuttanut yli 63 000 aktiivisen seuraajan yleisön. Yksi haastateltavista kertoi mainoskampanjan tuottavan arviolta puolitoista kertaa sen mainosbudjetin.

Useimmat yritykset eivät ole vielä tiedostaneet Tiktokin valtavaa potentiaalia ja mainosarvoa. Tutkimuksessa kävi ilmi että maksettu näkyvyys on toistaiseksi vielä todella edullista.
Kokoelmat
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste
 

Selaa kokoelmaa

NimekkeetTekijätJulkaisuajatKoulutusalatAsiasanatUusimmatKokoelmat

Henkilökunnalle

Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste