Synkkä turismi ilmiönä: mikä synkässä turismissa kiehtoo?
Eskelinen, Senja; Hämäläinen, Tero (2021)
Eskelinen, Senja
Hämäläinen, Tero
2021
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021121626400
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021121626400
Tiivistelmä
Ympäri maailmaa on paikkoja, joissa on tapahtunut hirveitä asioita. Osa näistä paikoista on muovautunut ajan kuluessa turistikohteiksi. Tällaista matkailun muotoa kutsutaan synkäksi turismiksi (eng. dark tourism). Yleensä synkän turismin kohteet liittyvät jollain tavalla kuolemaan, katastrofeihin, kärsimykseen tai kauhuun. Kohteisiin lukeutuu laajalla skaalalla niin leikkimieliset kauhukierrokset kuin keskitysleiritkin. Opinnäytetyön teoriaosuudessa käsitellään synkän turismin historiaa ja perehdytään Philip R. Stonen kehittämiin synkän turismin tuote- ja aktiviteettikategorioihin sekä synkkyysasteikkoon. Lisäksi teoriaosuudessa esitellään synkän turismin kohteita sekä käsitellään aiheen eettisyyttä.
Tämän opinnäytetyön keskeisenä tavoitteena oli selvittää synkän turismin vetovoimatekijöitä eli niitä tekijöitä, jotka saavat ihmiset kiinnostumaan synkän turismin kohteista. Tutkimus toteutettiin kvantitatiivisena eli määrällisenä tutkimuksena ja kyselylomake koostui pääosin standardoiduista monivalintakysymyksistä. Aineistonkeruumenetelmänä käytettiin Webropol-kyselyä, joka lähetettiin sähköpostitse kaikille Savonia-ammattikorkeakoulun opiskelijoille sekä jaettiin kolmeen eri Facebook-ryhmään vapaasti vastattavaksi.
Kyselyyn vastasi yhteensä 878 ihmistä. Tuloksista kävi ilmi, että synkän turismin vetovoimatekijät vaihtelivat kohteesta riippuen. Etenkin synkän turismin eri kategorioihin kuuluvien kohteiden välillä oli huomattavissa eroja niin vetovoimatekijöiden, kuin muidenkin muuttujien välillä. Tutkimuksen perusteella yleisesti katsottuna kohteen historia on yksi suurimmista vetovoimatekijöistä synkän turismin kohteissa. Kaikessa monimuotoisuudessaan synkkä turismi on kompleksi aihe, sillä siihen liittyy niin vahvasti ihmisten omat kokemukset ja tunteet.
Tämän opinnäytetyön keskeisenä tavoitteena oli selvittää synkän turismin vetovoimatekijöitä eli niitä tekijöitä, jotka saavat ihmiset kiinnostumaan synkän turismin kohteista. Tutkimus toteutettiin kvantitatiivisena eli määrällisenä tutkimuksena ja kyselylomake koostui pääosin standardoiduista monivalintakysymyksistä. Aineistonkeruumenetelmänä käytettiin Webropol-kyselyä, joka lähetettiin sähköpostitse kaikille Savonia-ammattikorkeakoulun opiskelijoille sekä jaettiin kolmeen eri Facebook-ryhmään vapaasti vastattavaksi.
Kyselyyn vastasi yhteensä 878 ihmistä. Tuloksista kävi ilmi, että synkän turismin vetovoimatekijät vaihtelivat kohteesta riippuen. Etenkin synkän turismin eri kategorioihin kuuluvien kohteiden välillä oli huomattavissa eroja niin vetovoimatekijöiden, kuin muidenkin muuttujien välillä. Tutkimuksen perusteella yleisesti katsottuna kohteen historia on yksi suurimmista vetovoimatekijöistä synkän turismin kohteissa. Kaikessa monimuotoisuudessaan synkkä turismi on kompleksi aihe, sillä siihen liittyy niin vahvasti ihmisten omat kokemukset ja tunteet.