Kemin Suomalaisen Kirjakaupan asiakastutkimus
Ravelin, Aleksi (2021)
Ravelin, Aleksi
2021
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021121626557
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021121626557
Tiivistelmä
Opinnäytetyössä tehtiin asiakastutkimus Suomalaisen Kirjakaupan Kemin myymälään. Opinnäytetyön tutkimusongelmana ja tavoitteena oli tutkia asiakkaiden asiakastyytyväisyyttä ja löytää kehitysehdotuksia asiakaskokemuksen kehittämiseksi.
Tutkimusmenetelmänä käytettiin vapaaehtoisten näytettä, eli myymälässä oli asiakaskysely, johon asiakkaat saivat halutessaan vastata. Kyselyyn vastasi yhteensä yhdeksän henkilöä. Lisäksi tutkimukseen haastateltiin täydentävästi yhtä kirjakaupan asiakasta. Tutkimus toteutettiin vuoden 2021 kevään aikana, ja se kesti yhteensä kolme viikkoa.
Asiakkailta kysyttiin, suosittelisivatko he kirjakaupan palvelua ystävälleen tai kollegalleen asteikolla 0–10. Lisäksi asiakkailta haluttiin tietoa, esimerkiksi ovatko he tyytyväisiä kirjakaupan asiakasetuihin sekä kokevatko he olonsa turvalliseksi myymälässä liikkuessaan.
Tutkimukseen vastanneet asiakkaat olivat tyytyväisiä kirjakaupan asiakaspalveluun. Jäsenetuihin oltiin enimmäkseen tyytyväisiä, ja melkein kaikki vastanneet asiakkaat kokivat olonsa turvalliseksi myymälässä liikkuessaan. Yhtenä kehitysehdotuksena nousi, miten asiakkaat saataisiin käyttämään kirjakaupan äänikirjapalvelua.
Tutkimusmenetelmänä käytettiin vapaaehtoisten näytettä, eli myymälässä oli asiakaskysely, johon asiakkaat saivat halutessaan vastata. Kyselyyn vastasi yhteensä yhdeksän henkilöä. Lisäksi tutkimukseen haastateltiin täydentävästi yhtä kirjakaupan asiakasta. Tutkimus toteutettiin vuoden 2021 kevään aikana, ja se kesti yhteensä kolme viikkoa.
Asiakkailta kysyttiin, suosittelisivatko he kirjakaupan palvelua ystävälleen tai kollegalleen asteikolla 0–10. Lisäksi asiakkailta haluttiin tietoa, esimerkiksi ovatko he tyytyväisiä kirjakaupan asiakasetuihin sekä kokevatko he olonsa turvalliseksi myymälässä liikkuessaan.
Tutkimukseen vastanneet asiakkaat olivat tyytyväisiä kirjakaupan asiakaspalveluun. Jäsenetuihin oltiin enimmäkseen tyytyväisiä, ja melkein kaikki vastanneet asiakkaat kokivat olonsa turvalliseksi myymälässä liikkuessaan. Yhtenä kehitysehdotuksena nousi, miten asiakkaat saataisiin käyttämään kirjakaupan äänikirjapalvelua.