YouTube työnä
Väänänen, Hanna (2021)
Väänänen, Hanna
2021
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021121626561
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021121626561
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena on perehtyä tarkemmin yhteen maailman suurimmista sosiaalisen median kanavista: YouTubeen. Opinnäytetyössä käsitellään YouTuben vaiheita vuosien varrelta sekä tutustutaan sivuston toimintaperiaatteisiin, kuten YouTube algoritmiin ja ansaintamahdollisuuksiin. Näiden pohjatietojen perusteella on tarkoitus luoda kuvaa siitä, miten YouTubea voi tehdä työkseen ja mitä sisällöntuottajan työ käytännössä tarkoittaa.
Opinnäytetyön taustalla ei ole erillistä toimeksiantajaa, vaan työ lähti liikkeelle kirjoittajan omasta mielenkiinnosta aihetta kohtaan. Työn tarkoituksena on ennen kaikkea kehittää omaa osaamista ja asiantuntijuutta aiheeseen liittyen, mutta samalla jakaa tietoa myös muille. Opinnäytetyö toimii tietopakettina kaikille YouTuben toiminnasta kiinnostuneille, YouTube-urasta haaveileville, media-alalla työskenteleville sekä kaikille, jotka haluavat oppia ja/tai opettaa aiheeseen liittyen.
Työ pohjautuu pitkälti Googlen ja YouTuben hallinnoimiin materiaaleihin sekä aihetta käsitteleviin uutisartikkeleihin. Tietopohjaa tuetaan käytännönläheisillä esimerkeillä, kuten internetistä löytyvien sisällöntuottajien antamien haastattelujen kautta. Opinnäytetyössä asioita esitellään yleisellä tasolla eli tarkoituksena ei ole keskittyä tiettyyn sisällöntuottajaan. Esimerkeissä voidaan käyttää myös omakohtaisia kokemuksia aiheeseen liittyen.
Opinnäytetyön perusteella voidaan todeta sisällöntuotannon olevan oikeaa työtä, joka vaatii laaja-alaista osaamista. Vaikka sisällöntuottajan tekemä video voi ulkopuoliselle luoda kuvan työn helppoudesta, saattaa yksittäisen videon takana olla kymmeniä työtunteja eri vaiheissa ja eri osaamisalueissa. Lisäksi työnkuvaan voi kuulua muutakin kuin videoiden tekemistä, kuten esiintymisiä puhujakeikoilla ja tapahtumissa, sekä kaupallisia yhteistöitä muilla sosiaalisen median alustoilla.
Tulevaisuudessa YouTubea työnä käsittelevää tutkimusta voisi viedä eteenpäin tutkimalla erilaisten videoiden toimivuutta käytännössä A/B-testauksen avulla, sekä toteuttamalla kyselyitä YouTuben käyttäjille. Tutkimuskohteena voisi toimia myös YouTuben potentiaalin hyödyntäminen muiden alojen ammattitaidon esille tuomiseen, sekä yrityksen liiketoiminnan kasvattamiseen. YouTube aiheena on hyvin laaja, joten se tarjoaa useita mahdollisuuksia aiheen syvempään tutkimiseen erilaisista näkökulmista. YouTube kehittyy palveluna koko ajan ja uudet ominaisuudet tuovat mukanaan uusia mahdollisuuksia. This thesis is focused on YouTube, which is one of the biggest social media platforms of our time. The goal of this work is to research how YouTube works and how someone can make YouTube content for a living. The study will cover websites history as well as platforms’ basic policies and mechanics, such as YouTube algorithm and revenue opportunities.
The work is essentially based on materials managed by Google, but other sources, like news articles about the subject, are used to maintain objectivity. The knowledge base is supported by practical examples, such as interviews found on the Internet. In the thesis, things are presented on a general level, as the intention is not to focus on a specific content creator or a YouTube channel.
As a result of the work, it can be stated that content creation is a real job, that requires a wide range of skills. While a video can produce an image of the simplicity of the work for an outsider, there may be dozens of hours of work in different areas of expertise behind a single video. In addition, the job description usually includes more than just videomaking and YouTubers must be ready for things like commercial collaborations on other social media platforms or appearances at speaker gigs and events.
There is no separate commissioner behind the thesis, but the work started from the author's own interest in the topic. The main purpose of the work is to develop one's own knowledge and expertise related to the topic, but at the same time to share information with others. The thesis serves as an information package for anyone who is interested in YouTube as a platform, thinking about doing YouTube as a career, working in the media industry, and anyone who wants to learn and/or teach about the topic.
YouTube as a topic is very broad, so it offers several opportunities to explore the topic in more depth from different perspectives. In the future, the research could continue by studying the functionality of videos with the help of A/B testing and user surveys. One potential research topic could be how YouTube can benefit business owners to help them grow and reach new customers. As YouTube is constantly evolving and growing as a platform, new features will always bring new opportunities.
Opinnäytetyön taustalla ei ole erillistä toimeksiantajaa, vaan työ lähti liikkeelle kirjoittajan omasta mielenkiinnosta aihetta kohtaan. Työn tarkoituksena on ennen kaikkea kehittää omaa osaamista ja asiantuntijuutta aiheeseen liittyen, mutta samalla jakaa tietoa myös muille. Opinnäytetyö toimii tietopakettina kaikille YouTuben toiminnasta kiinnostuneille, YouTube-urasta haaveileville, media-alalla työskenteleville sekä kaikille, jotka haluavat oppia ja/tai opettaa aiheeseen liittyen.
Työ pohjautuu pitkälti Googlen ja YouTuben hallinnoimiin materiaaleihin sekä aihetta käsitteleviin uutisartikkeleihin. Tietopohjaa tuetaan käytännönläheisillä esimerkeillä, kuten internetistä löytyvien sisällöntuottajien antamien haastattelujen kautta. Opinnäytetyössä asioita esitellään yleisellä tasolla eli tarkoituksena ei ole keskittyä tiettyyn sisällöntuottajaan. Esimerkeissä voidaan käyttää myös omakohtaisia kokemuksia aiheeseen liittyen.
Opinnäytetyön perusteella voidaan todeta sisällöntuotannon olevan oikeaa työtä, joka vaatii laaja-alaista osaamista. Vaikka sisällöntuottajan tekemä video voi ulkopuoliselle luoda kuvan työn helppoudesta, saattaa yksittäisen videon takana olla kymmeniä työtunteja eri vaiheissa ja eri osaamisalueissa. Lisäksi työnkuvaan voi kuulua muutakin kuin videoiden tekemistä, kuten esiintymisiä puhujakeikoilla ja tapahtumissa, sekä kaupallisia yhteistöitä muilla sosiaalisen median alustoilla.
Tulevaisuudessa YouTubea työnä käsittelevää tutkimusta voisi viedä eteenpäin tutkimalla erilaisten videoiden toimivuutta käytännössä A/B-testauksen avulla, sekä toteuttamalla kyselyitä YouTuben käyttäjille. Tutkimuskohteena voisi toimia myös YouTuben potentiaalin hyödyntäminen muiden alojen ammattitaidon esille tuomiseen, sekä yrityksen liiketoiminnan kasvattamiseen. YouTube aiheena on hyvin laaja, joten se tarjoaa useita mahdollisuuksia aiheen syvempään tutkimiseen erilaisista näkökulmista. YouTube kehittyy palveluna koko ajan ja uudet ominaisuudet tuovat mukanaan uusia mahdollisuuksia.
The work is essentially based on materials managed by Google, but other sources, like news articles about the subject, are used to maintain objectivity. The knowledge base is supported by practical examples, such as interviews found on the Internet. In the thesis, things are presented on a general level, as the intention is not to focus on a specific content creator or a YouTube channel.
As a result of the work, it can be stated that content creation is a real job, that requires a wide range of skills. While a video can produce an image of the simplicity of the work for an outsider, there may be dozens of hours of work in different areas of expertise behind a single video. In addition, the job description usually includes more than just videomaking and YouTubers must be ready for things like commercial collaborations on other social media platforms or appearances at speaker gigs and events.
There is no separate commissioner behind the thesis, but the work started from the author's own interest in the topic. The main purpose of the work is to develop one's own knowledge and expertise related to the topic, but at the same time to share information with others. The thesis serves as an information package for anyone who is interested in YouTube as a platform, thinking about doing YouTube as a career, working in the media industry, and anyone who wants to learn and/or teach about the topic.
YouTube as a topic is very broad, so it offers several opportunities to explore the topic in more depth from different perspectives. In the future, the research could continue by studying the functionality of videos with the help of A/B testing and user surveys. One potential research topic could be how YouTube can benefit business owners to help them grow and reach new customers. As YouTube is constantly evolving and growing as a platform, new features will always bring new opportunities.