Time & Space : analyyseja Jeff Porcaron rumpunauhoituksista
Kuntonen, Antti (2021)
Kuntonen, Antti
2021
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021121626586
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021121626586
Tiivistelmä
Opinnäytetyössäni käsittelen rumpali Jeff Porcaron soittamia rumpuraitoja esimerkkikappaleiden avulla. Nuotinnan kappaleiden rumpuraidat ja analysoin niissä esiintyviä rytmisiä ilmiöitä ja pohdin, mikä tekee kyseisestä rumpuraidasta juuri Porcaron kuuloisen. Lisäksi etsin ja esittelen nuotintamistani kappaleista yhtymäkohtia ja toistuvia ilmiöitä. Tavoitteenani oli selvittää mikä tekee Jeff Porcaron soitosta tunnistettavan kuuloista ja miksi hän oli aikansa käytetyimpiä studiomuusikoita.
Valitsin neljä eri tyylilajin kappaletta, jotka tuovat esille Porcaron monipuolisuutta studiomuusikkona. Nuotinsin ja analysoin työssäni rumpuraidat kappaleista ’’Any Foolish Thing’’ (Michael McDonald 1985), ’’Come On Home’’ (Pages 1981), ’’Gimme The Goods’’ (Boz Scaggs 1977) ja ’’Let’s Get Together’’ (Jaye P. Morgan 1976). Tutkin kappaleiden rumpuraitojen komppeja, rumpufillejä sekä dynamiikkaa. Selvitin lähteiden avulla myös muut kappaleilla soittaneet soittajat, sekä tutkin taustatietoja kappaleesta ja Porcaron henkilöhistoriasta.
Tulin siihen tulokseen, että Jeff Porcaron menestys perustuu laajalti hänen musiikin tuntemukseen, sekä soittotekniikkaan. Lisäksi rumpusetin luova käyttö tulee esille analysoimissani rumpuraidoissa. Niille, jotka ovat kiinnostuneet Jeff Porcaron soittourasta, tai studiomuusikkoudesta yleensä, tarjoan opinnäytetyössäni nopean katsauksen Porcaron tekemiin soitannollisiin ratkaisuihin neljässä eri tyylilajin kappaleessa.
Valitsin neljä eri tyylilajin kappaletta, jotka tuovat esille Porcaron monipuolisuutta studiomuusikkona. Nuotinsin ja analysoin työssäni rumpuraidat kappaleista ’’Any Foolish Thing’’ (Michael McDonald 1985), ’’Come On Home’’ (Pages 1981), ’’Gimme The Goods’’ (Boz Scaggs 1977) ja ’’Let’s Get Together’’ (Jaye P. Morgan 1976). Tutkin kappaleiden rumpuraitojen komppeja, rumpufillejä sekä dynamiikkaa. Selvitin lähteiden avulla myös muut kappaleilla soittaneet soittajat, sekä tutkin taustatietoja kappaleesta ja Porcaron henkilöhistoriasta.
Tulin siihen tulokseen, että Jeff Porcaron menestys perustuu laajalti hänen musiikin tuntemukseen, sekä soittotekniikkaan. Lisäksi rumpusetin luova käyttö tulee esille analysoimissani rumpuraidoissa. Niille, jotka ovat kiinnostuneet Jeff Porcaron soittourasta, tai studiomuusikkoudesta yleensä, tarjoan opinnäytetyössäni nopean katsauksen Porcaron tekemiin soitannollisiin ratkaisuihin neljässä eri tyylilajin kappaleessa.