Pöytäroolipelaaminen nuorisotyön menetelmänä : Toimintatutkimus Iisalmessa vuonna 2009
Porkka, Milla; Salmikari, Minttu (2009)
Porkka, Milla
Salmikari, Minttu
Savonia-ammattikorkeakoulu
2009
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-200911286397
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-200911286397
Tiivistelmä
Nuorisotyössä tarvitaan erilaisia menetelmiä, jotta jokainen nuori voi löytää itseään kiinnostavaa toimintaa
kasvatuksellisessa ympäristössä. Tässä opinnäytetyössä tutkittiin pöytäroolipelaamisen soveltuvuutta nuorisotyön
menetelmänä Iisalmessa ja tuotiin sitä tutuksi Pohjois-Savossa. Tutkimus toteutettiin toimintatutkimuksena;
pöytäroolipeliä pelattiin Iisalmen nuorisotalon tilassa viiden viikon ajan, yhteensä kahdeksan pelikertaa.
Pelissä kehitettiin nuoruusiän kehitystehtävien mukaan esimerkiksi tunteiden käsittelytaitoa, vuorovaikutustaitoja
ja moraalikäsitystä.
Opinnäytetyön kirjallinen osio koostuu kasvatuksellisen teorian liittämisestä pöytäroolipeliin, toimintatutkimuksen
kulusta sekä tutkimuksen tuloksista. Tutkimuksessa kerrotaan kuinka nuoruusiän kehitystehtävistä
luotiin teemat pelattavaan peliin ja perustellaan pöytäroolipelaamisen käyttöä sosiaalialalla. Tutkimuksen viitekehys on nuoruusiän kehitystehtävät. Rinnastamme pöytäroolipelaamista draamakasvatukseen, sadutukseen ja
sosiokulttuuriseen innostamiseen, koska pöytäroolipelaamisesta nuorisotyön menetelmänä emme löytäneet
teoriatietoa. Tutkimuksessa kuvataan ryhmän muotoutumista ja toimintaa sekä pelin juonen kulkua. Työssä
tarkastellaan mainontaa, kuluja ja riskejä. Tuloksissa esitellään sekä nuorten että heidän huoltajiensa kyselylomakevastauksia. Lisäksi tuomme esille nuorten kanssa työskentelevien sosiaalialan asiantuntijoiden arviointia
menetelmän käytöstä.
Nuorille ja heidän huoltajilleen tehdyt kyselyt antoivat käsityksen pöytäroolipelaamisen vaikutuksista nuoreen.
Nuorten mukaan pöytäroolipelaaminen voi kehittää puhe- ja ryhmätyöskentelytaitoja sekä itsetuntemusta.
Huoltajat kertoivat nuoren saaneen roolipelien kautta kavereita ja mukavan harrastuksen. He arvioivat roolipelien
kehittäneen esimerkiksi nuorten vuorovaikutustaitoja ja itsetuntoa. Nuorten ja heidän huoltajiensa kyselyjen
ja havainnoinnin mukaan pöytäroolipelin käytössä on myös haasteita ja riskejä. Liika ajankäyttö ja ”koukuttuminen”
koettiin riskeinä pöytäroolipelissä.
Tämän tutkimuksen mukaan pöytäroolipelaaminen nuorisotyönmenetelmänä tukee nuorta kehitystehtävissään.
Haasteena tämän työmenetelmän käytössä koettiin ajan- ja tiedonpuute. Jatkotutkimusaiheena voisi tutkia ja
kehittää pöytäroolipelaamista pidemmällä aikavälillä nuoriso- tai sosiaalialan työmenetelmänä. Myös pöytäroolipelin
ohjaajan opas sosiaalialan työhön ja koulutustilaisuudet olisivat hyödyllisiä.
kasvatuksellisessa ympäristössä. Tässä opinnäytetyössä tutkittiin pöytäroolipelaamisen soveltuvuutta nuorisotyön
menetelmänä Iisalmessa ja tuotiin sitä tutuksi Pohjois-Savossa. Tutkimus toteutettiin toimintatutkimuksena;
pöytäroolipeliä pelattiin Iisalmen nuorisotalon tilassa viiden viikon ajan, yhteensä kahdeksan pelikertaa.
Pelissä kehitettiin nuoruusiän kehitystehtävien mukaan esimerkiksi tunteiden käsittelytaitoa, vuorovaikutustaitoja
ja moraalikäsitystä.
Opinnäytetyön kirjallinen osio koostuu kasvatuksellisen teorian liittämisestä pöytäroolipeliin, toimintatutkimuksen
kulusta sekä tutkimuksen tuloksista. Tutkimuksessa kerrotaan kuinka nuoruusiän kehitystehtävistä
luotiin teemat pelattavaan peliin ja perustellaan pöytäroolipelaamisen käyttöä sosiaalialalla. Tutkimuksen viitekehys on nuoruusiän kehitystehtävät. Rinnastamme pöytäroolipelaamista draamakasvatukseen, sadutukseen ja
sosiokulttuuriseen innostamiseen, koska pöytäroolipelaamisesta nuorisotyön menetelmänä emme löytäneet
teoriatietoa. Tutkimuksessa kuvataan ryhmän muotoutumista ja toimintaa sekä pelin juonen kulkua. Työssä
tarkastellaan mainontaa, kuluja ja riskejä. Tuloksissa esitellään sekä nuorten että heidän huoltajiensa kyselylomakevastauksia. Lisäksi tuomme esille nuorten kanssa työskentelevien sosiaalialan asiantuntijoiden arviointia
menetelmän käytöstä.
Nuorille ja heidän huoltajilleen tehdyt kyselyt antoivat käsityksen pöytäroolipelaamisen vaikutuksista nuoreen.
Nuorten mukaan pöytäroolipelaaminen voi kehittää puhe- ja ryhmätyöskentelytaitoja sekä itsetuntemusta.
Huoltajat kertoivat nuoren saaneen roolipelien kautta kavereita ja mukavan harrastuksen. He arvioivat roolipelien
kehittäneen esimerkiksi nuorten vuorovaikutustaitoja ja itsetuntoa. Nuorten ja heidän huoltajiensa kyselyjen
ja havainnoinnin mukaan pöytäroolipelin käytössä on myös haasteita ja riskejä. Liika ajankäyttö ja ”koukuttuminen”
koettiin riskeinä pöytäroolipelissä.
Tämän tutkimuksen mukaan pöytäroolipelaaminen nuorisotyönmenetelmänä tukee nuorta kehitystehtävissään.
Haasteena tämän työmenetelmän käytössä koettiin ajan- ja tiedonpuute. Jatkotutkimusaiheena voisi tutkia ja
kehittää pöytäroolipelaamista pidemmällä aikavälillä nuoriso- tai sosiaalialan työmenetelmänä. Myös pöytäroolipelin
ohjaajan opas sosiaalialan työhön ja koulutustilaisuudet olisivat hyödyllisiä.