Markkinoinnissa huomioitavat asiat kulttuuripohjan muuttuessa
Rytsölä, Tytti-Maria (2021)
Rytsölä, Tytti-Maria
2021
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021121726673
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021121726673
Tiivistelmä
Tässä opinnäytetyössä käsiteltiin markkinoinnissa huomioon otettavia asioita ravintola-alan yritykselle Lähi-Itään. Työn tarkoituksena oli tuottaa opas, jonka avulla Lähi-Itään laajentava ravintola-alan yritys voisi miettiä, mitä tulee ottaa huomioon markkinoinnissa täysin uudella alueella. Tämän raportin lisäksi opinnäytetyön oheistuotteena syntyi siis myös lyhyempi ”pika-opas”. Opas on toteutettu Canvalla.
Tämä työ on toteutettu toiminnallisena opinnäytetyönä. Idea opinnäytetyöhön lähti omasta mielenkiinnosta kulttuuria ja sen vaikutuksia kohtaan, sekä omasta henkilökohtaisesta kosketuspinnasta alalle. Työtä tehdessä oletuksena oli se, että lukijalla on jonkinlainen peruskäsitys markkinoinnista.
Työn viitekehyksessä käsiteltiin markkinointia peruskäsitteenä, kansainvälistä markkinointia, markkinoinnin kilpailukeinoja, markkinoinnin kanavia, brändiä, kulttuurin ja uskonnon merkitystä potentiaalisen asiakkaan ostokäyttäytymiseen, länsimaisen ja islamistisen kulttuurin eroja sekä ravitsemusalan markkinointia. Kaikkia osa-alueita käsiteltiin tasaisesti, vaikkakin kulttuurin ja uskonnon osuus korostuivat työssä.
Opinnäytetyössä muodostui kokonaisvaltainen käsitys siitä, mitä tulee ottaa huomioon, kun suunnittelee markkinointia ravintola-alanyritykselle. Työssä tuotiin selkeästi esiin markkinoinnin mahdolliset kompastuskivet uudessa ympäristössä.
Loppujen lopuksi voitiin päätyä siihen tulokseen, että markkinointi länsimaissa ja Lähi-Idässä on verrattain samanlaista. Samat periaatteet toteutuvat molemmissa kulttuureissa. Ainoastaan markkinoinnin sisältö ja sen arvopohja eriävät toisistaan. Näin voitiin todeta, että pääasiallisena haasteena Lähi-Itään laajentavalla ravintola-alanyrityksellä on uuden kulttuurin ja uskonnon ymmärtäminen syvällisellä tasolla. Havaittiin myös se, että vain aidosti ymmärtämällä toisenlaista arvopohjaa, voi luoda luontevaa markkinoinnin sisältöä vieraaseen kulttuuriin.
Tämä työ on toteutettu toiminnallisena opinnäytetyönä. Idea opinnäytetyöhön lähti omasta mielenkiinnosta kulttuuria ja sen vaikutuksia kohtaan, sekä omasta henkilökohtaisesta kosketuspinnasta alalle. Työtä tehdessä oletuksena oli se, että lukijalla on jonkinlainen peruskäsitys markkinoinnista.
Työn viitekehyksessä käsiteltiin markkinointia peruskäsitteenä, kansainvälistä markkinointia, markkinoinnin kilpailukeinoja, markkinoinnin kanavia, brändiä, kulttuurin ja uskonnon merkitystä potentiaalisen asiakkaan ostokäyttäytymiseen, länsimaisen ja islamistisen kulttuurin eroja sekä ravitsemusalan markkinointia. Kaikkia osa-alueita käsiteltiin tasaisesti, vaikkakin kulttuurin ja uskonnon osuus korostuivat työssä.
Opinnäytetyössä muodostui kokonaisvaltainen käsitys siitä, mitä tulee ottaa huomioon, kun suunnittelee markkinointia ravintola-alanyritykselle. Työssä tuotiin selkeästi esiin markkinoinnin mahdolliset kompastuskivet uudessa ympäristössä.
Loppujen lopuksi voitiin päätyä siihen tulokseen, että markkinointi länsimaissa ja Lähi-Idässä on verrattain samanlaista. Samat periaatteet toteutuvat molemmissa kulttuureissa. Ainoastaan markkinoinnin sisältö ja sen arvopohja eriävät toisistaan. Näin voitiin todeta, että pääasiallisena haasteena Lähi-Itään laajentavalla ravintola-alanyrityksellä on uuden kulttuurin ja uskonnon ymmärtäminen syvällisellä tasolla. Havaittiin myös se, että vain aidosti ymmärtämällä toisenlaista arvopohjaa, voi luoda luontevaa markkinoinnin sisältöä vieraaseen kulttuuriin.
