Työniloa tulevaisuuden kampuksella: case OSAO Oulu kampus
Hämeenaho, Marika; Finnilä, Marjo-Riitta (2021)
Hämeenaho, Marika
Finnilä, Marjo-Riitta
2021
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021121726702
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021121726702
Tiivistelmä
Vanhaksi käyneet koulurakennukset ovat huonokuntoisia eivätkä varsinkaan 1960–1970- luvuilla rakennetut tilaratkaisut ole enää toimivia nykyaikaisessa opetuksessa. Rakennukset eivät välttämättä ole suunniteltuja sille tilankäytölle ja henkilömäärälle, joka niissä nykyisin opiskelee ja työskentelee. Myös erilaiset pedagogiset ratkaisut ja työelämän kanssa tehtävä yhteistyö asettaa tiloille erilaisia käyttötapoja, joihin vanhemmat tilaratkaisut eivät taivu. Tilojen muuntamisella toivottuihin ratkaisuihin ei välttämättä päästä tai muutokset ovat mahdottomia. Koulutuskuntayhtymä OSAO on aloittanut tulevan OSAO OULU KAMPUS 2030 hankkeen, joka vastaa nykypäivän pedagogisiin haasteisiin rakentamalla keskustakampuksen Oulun Kaukovainiolle.
Uusia tiloja suunniteltaessa talous ja tilojen toimivuus ovat asioita, joilla on suurin painoarvo. Oppilaitoksen tiloja suunniteltaessa mennään opetus edellä ja näin kuuluu ollakin, sillä oppilaitoksen henkilökunnasta opetushenkilöstöä on ammattikunnasta eniten ja oppilaat ovat asiakkaita, heitä, joiden vuoksi toimintaa ylipäätään on. Opinnäytetyössämme tuomme tilasuunnitteluun työnilon ja työhyvinvoinnin näkökulman keskittyen toimistotyötä tekevän tukipalveluhenkilöstön näkökulmaan. Tukipalveluhenkilöstön työtehtäviä ovat esimerkiksi opintosihteereiden, talous- ja henkilöstöhallinnon sekä asiakaspalveluun liittyvät työtehtävät. Työnilo on asia, joka arkisessa aherruksessa harvoin nousee esille eikä sen merkitystä pysähdytä miettimään. Työniloon voi vaikuttaa eniten omalla henkilökohtaisella asenteella, mutta on myös asioita, joilla työnantaja voi sitä tukea ja yksi merkittävä asia on erilaiset tilaratkaisut.
Teoriaosuudessa olemme kartoittaneet yleisiä työniloon ja työhyvinvointiin vaikuttavia asioita sekä hakeneet malleja nykyaikaiselle toimistotyön tekemiselle. Tilaratkaisuissa käsittelevässä teoriaosuudessa olemme keskittyneet oppilaitosmaailmaan sovellettavien tilojen käyttöön. Toteutimme opinnäytetyömme tapaustutkimuksen keinoin ja täydensimme tutkimustamme toimintatutkimuksen avulla kyselyiden, työpajan ja havainnoinnin keinoin.
Tutkimuksen perusteella voitiin todeta, että työnilon koetaan muodostuvan mielekkäistä työtehtävistä, yhteisöllisyydestä, positiivisesta ilmapiiristä, sekä työskentelytilan akustiikasta ja valoisuudesta. Kampusalue tulee nähdä paikkana erilaisille kohtaamisille, jota edesauttaa helposti muunneltavissa olevat tilat. Kehittämisehdotukset: Kampuksen tilasuunnitteluun tulee ottaa mukaan ne henkilöt, jotka tiloissa tulevat työskentelemään. Tilojen avaaminen ulkopuolisten käyttöön, kampuksen kiinnittäminen osaksi ympäröivää ekosysteemiä, jolla tehostetaan tilojen käyttöastetta. Tukipalveluhenkilökunnan tiimiyttäminen palvelupisteisiin.
Uusia tiloja suunniteltaessa talous ja tilojen toimivuus ovat asioita, joilla on suurin painoarvo. Oppilaitoksen tiloja suunniteltaessa mennään opetus edellä ja näin kuuluu ollakin, sillä oppilaitoksen henkilökunnasta opetushenkilöstöä on ammattikunnasta eniten ja oppilaat ovat asiakkaita, heitä, joiden vuoksi toimintaa ylipäätään on. Opinnäytetyössämme tuomme tilasuunnitteluun työnilon ja työhyvinvoinnin näkökulman keskittyen toimistotyötä tekevän tukipalveluhenkilöstön näkökulmaan. Tukipalveluhenkilöstön työtehtäviä ovat esimerkiksi opintosihteereiden, talous- ja henkilöstöhallinnon sekä asiakaspalveluun liittyvät työtehtävät. Työnilo on asia, joka arkisessa aherruksessa harvoin nousee esille eikä sen merkitystä pysähdytä miettimään. Työniloon voi vaikuttaa eniten omalla henkilökohtaisella asenteella, mutta on myös asioita, joilla työnantaja voi sitä tukea ja yksi merkittävä asia on erilaiset tilaratkaisut.
Teoriaosuudessa olemme kartoittaneet yleisiä työniloon ja työhyvinvointiin vaikuttavia asioita sekä hakeneet malleja nykyaikaiselle toimistotyön tekemiselle. Tilaratkaisuissa käsittelevässä teoriaosuudessa olemme keskittyneet oppilaitosmaailmaan sovellettavien tilojen käyttöön. Toteutimme opinnäytetyömme tapaustutkimuksen keinoin ja täydensimme tutkimustamme toimintatutkimuksen avulla kyselyiden, työpajan ja havainnoinnin keinoin.
Tutkimuksen perusteella voitiin todeta, että työnilon koetaan muodostuvan mielekkäistä työtehtävistä, yhteisöllisyydestä, positiivisesta ilmapiiristä, sekä työskentelytilan akustiikasta ja valoisuudesta. Kampusalue tulee nähdä paikkana erilaisille kohtaamisille, jota edesauttaa helposti muunneltavissa olevat tilat. Kehittämisehdotukset: Kampuksen tilasuunnitteluun tulee ottaa mukaan ne henkilöt, jotka tiloissa tulevat työskentelemään. Tilojen avaaminen ulkopuolisten käyttöön, kampuksen kiinnittäminen osaksi ympäröivää ekosysteemiä, jolla tehostetaan tilojen käyttöastetta. Tukipalveluhenkilökunnan tiimiyttäminen palvelupisteisiin.