Case Kainiemen huvilat: Internet- ja somemarkkinointi
Kokkola, Roni (2021)
Kokkola, Roni
2021
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021121726727
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021121726727
Tiivistelmä
Opinnäytetyö toimii yleiskatsauksena Koulutus & Matkailu Selander Oy:n omistamien loma-asuntojen Kainiemen huviloiden sähköisestä liiketoiminnasta. Opinnäytetyössä käydään läpi yrityksen näkyvyyttä internetissä. Tämä käsittää varaussivustot, joilta huviloita on mahdollista vuokrata ja miten yritys niissä näyttäytyy.
Työssä tuodaan esiin näkemyksiä yrityksen nettisivujen ja sosiaalisen median kanavien nykytilasta, sekä vertaillaan yrityksen heikkouksia ja vahvuuksia internetissä verraten yrityksen online-olemusta opinnäytetyön kirjoitushetkellä voimassa oleviin trendeihin ja yleisiin havaintoihin.
Lisäksi opinnäytetyö sisältää käytettävyystutkimuksen, jonka tarkoituksena on selvittää Kainiemen Huviloiden nettisivujen ulkoasua, helppokäyttöisyyttä tiedonhaun suhteen, nettisivujen sisältöä, visuaalista ulkoasua, sekä kokonaisvaltaista käyttäjäkokemusta ulkopuolisten kävijöiden näkökulmasta. Testausjoukko valikoitui tekijän tuttavapiiristä. Testaus tullaan toteuttamaan eri mobiililaitteilla ja tietokoneilla, jotta nähdään, kuinka eri alustat ja käyttöliittymät vaikuttavat asiakkaiden kokemukseen nettisivuilla.
Testauksesta saatiin selville, että vaikka testaajat antoivatkin pääasiassa positiivista palautetta, kehittämiskohteita löytyi paljon. Näiden testaajien esille nostamien huomioiden korjaamisella käyttäjäkokemus saadaan erinomaiselle tasolle. Pääasialliset kehittämiskohteet, jotka nousivat esille, liittyivät sivuston ulkoasuun joka olisi hyvä korjata ”ammattimaisemmaksi” esimerkiksi alan asiantuntijan käsittelyssä.
Näkyvyysanalyysissä Kainiemen huvilat loistivat. Nykyajan matkailualan ja internet-markkinoinnin trendejä on mukailtu hyvin. Google-näkyvyyttä parantavat seikat on otettu hyvin huomioon. Kehitettävää olisi kuitenkin vielä, sillä sosiaalisen median julkaisut ovat varsin yksipuolisia, ja koska nykyään uusia alustoja ja mahdollisuuksia sosiaalisen median markkinoinnissa on lähes rajattomasti, olisi yrityksen toimintaa sosiaalisessa mediassa hyvä laajentaa ja monipuolistaa.
Työssä tuodaan esiin näkemyksiä yrityksen nettisivujen ja sosiaalisen median kanavien nykytilasta, sekä vertaillaan yrityksen heikkouksia ja vahvuuksia internetissä verraten yrityksen online-olemusta opinnäytetyön kirjoitushetkellä voimassa oleviin trendeihin ja yleisiin havaintoihin.
Lisäksi opinnäytetyö sisältää käytettävyystutkimuksen, jonka tarkoituksena on selvittää Kainiemen Huviloiden nettisivujen ulkoasua, helppokäyttöisyyttä tiedonhaun suhteen, nettisivujen sisältöä, visuaalista ulkoasua, sekä kokonaisvaltaista käyttäjäkokemusta ulkopuolisten kävijöiden näkökulmasta. Testausjoukko valikoitui tekijän tuttavapiiristä. Testaus tullaan toteuttamaan eri mobiililaitteilla ja tietokoneilla, jotta nähdään, kuinka eri alustat ja käyttöliittymät vaikuttavat asiakkaiden kokemukseen nettisivuilla.
Testauksesta saatiin selville, että vaikka testaajat antoivatkin pääasiassa positiivista palautetta, kehittämiskohteita löytyi paljon. Näiden testaajien esille nostamien huomioiden korjaamisella käyttäjäkokemus saadaan erinomaiselle tasolle. Pääasialliset kehittämiskohteet, jotka nousivat esille, liittyivät sivuston ulkoasuun joka olisi hyvä korjata ”ammattimaisemmaksi” esimerkiksi alan asiantuntijan käsittelyssä.
Näkyvyysanalyysissä Kainiemen huvilat loistivat. Nykyajan matkailualan ja internet-markkinoinnin trendejä on mukailtu hyvin. Google-näkyvyyttä parantavat seikat on otettu hyvin huomioon. Kehitettävää olisi kuitenkin vielä, sillä sosiaalisen median julkaisut ovat varsin yksipuolisia, ja koska nykyään uusia alustoja ja mahdollisuuksia sosiaalisen median markkinoinnissa on lähes rajattomasti, olisi yrityksen toimintaa sosiaalisessa mediassa hyvä laajentaa ja monipuolistaa.