Itsensä johtaminen hajautetussa työssä
Leskinen, Pia; Stenius, Anri (2021)
Leskinen, Pia
Stenius, Anri
2021
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021121990077
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021121990077
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tekijöillä on omakohtaista kokemusta asiantuntijatyön hektisyydestä, useiden tehtävien rinnakkain tekemisestä sekä jatkuvista työn keskeytyksistä. Kiireen tuntu ja oman työn hallinta ovat esillä tiimien päivittäisissä keskusteluissa. Korona-ajan etätyö on vaatinut asiantuntijatehtävissä toimivilta henkilöiltä entistä enemmän itseohjautuvuus- ja itsensä johtamisen taitoja. Myös tiimien jäsenten hajautuneisuus sekä esihenkilön ja työntekijän työpisteiden sijainti eri osoitteissa haastaa itsensä johtamista. Nämä seikat ovat saaneet tekijät pohtimaan henkilöstön itsensä johtamisen taitojen merkitystä sujuvan työn tekemisen, laadukkaan ja toimivan asiakaspalvelun sekä työssä viihtymisen näkökulmasta.
Opinnäytetyön tutkimuksen ja kehittämisen kohdeyritys on Monetra Oulu Oy (myöhemmin Monetra), jossa molemmat opinnäytetyön tekijät työskentelevät asiantuntijatehtävissä. Tutkimuksen kohteena on Monetra Oulu Oy:n talous-, henkilöstö- ja yleishallinnon palveluita Oulun kaupungin palvelualueille ja liikelaitoksille tuottava lähipalvelut. Monetralainen-malli kuvaa työntekijän osuutta valmentavan johtamisen mallissa, ja se on otettu käyttöön Monetralla vuonna 2020. Monetralainen-mallin yhtenä osa-alueena on itsensä johtaminen. Tässä opinnäytetyössä tutkitaan ja kehitetään lähipalveluiden henkilöstön itsensä johtamista monetralainen -mallin pohjalta. Tutkimus on rajattu työhön ja työtehtäviin liittyvään itsensä johtamiseen.
Opinnäytetyön lähestymistapana on tapaustutkimus. Opinnäytetyössä käytettäviä tutkimusmenetelmiä olivat kysely, dokumenttianalyysi sekä yhteistoiminnallisia menetelmiä hyödyntävä työpaja. Tietoperustan muodostamisessa käytettiin dokumenttianalyysia ja tekijöiden tutkimuksenaikaista havainnointia. Lähipalveluiden henkilöstölle suunnatulla kyselyllä selvitettiin, miten henkilöstö johtaa itseään tällä hetkellä työssään. Kehittämistyöpajassa pilotoitiin yhteistoiminnallisia menetelmiä hyödyntävää mallia, jolla voidaan jatkossa kehittää lähipalveluiden henkilöstön itsensä johtamisen mahdollisuuksia, taitoja ja pelisääntöjä.
Kyselyn tulosten perusteella voidaan todeta, että itsensä johtaminen on verrattain hyvällä tasolla, ja yksilötasolla vastaajat johtavat itseään mielestään hyvin. Henkilöstöllä on myös halua osaamisen ja työn sekä itsensä johtamisen kehittämiseen. Itsensä johtamisessa ei kuitenkaan ole kyse vain itsestä, vaan onnistunut itsensä johtaminen vaatii yhteisiä sopimuksia sekä yhteistyötä työnantajan ja henkilöstön sekä tiimien jäsenten välillä. Itsensä johtamisen kehittämistyötä voidaan jatkaa lähipalveluiden kehittämispäivässä pidettävässä työpajassa, jonka pilotti toteutettiin osana opinnäytetyötä.
Opinnäytetyön tutkimuksen ja kehittämisen kohdeyritys on Monetra Oulu Oy (myöhemmin Monetra), jossa molemmat opinnäytetyön tekijät työskentelevät asiantuntijatehtävissä. Tutkimuksen kohteena on Monetra Oulu Oy:n talous-, henkilöstö- ja yleishallinnon palveluita Oulun kaupungin palvelualueille ja liikelaitoksille tuottava lähipalvelut. Monetralainen-malli kuvaa työntekijän osuutta valmentavan johtamisen mallissa, ja se on otettu käyttöön Monetralla vuonna 2020. Monetralainen-mallin yhtenä osa-alueena on itsensä johtaminen. Tässä opinnäytetyössä tutkitaan ja kehitetään lähipalveluiden henkilöstön itsensä johtamista monetralainen -mallin pohjalta. Tutkimus on rajattu työhön ja työtehtäviin liittyvään itsensä johtamiseen.
Opinnäytetyön lähestymistapana on tapaustutkimus. Opinnäytetyössä käytettäviä tutkimusmenetelmiä olivat kysely, dokumenttianalyysi sekä yhteistoiminnallisia menetelmiä hyödyntävä työpaja. Tietoperustan muodostamisessa käytettiin dokumenttianalyysia ja tekijöiden tutkimuksenaikaista havainnointia. Lähipalveluiden henkilöstölle suunnatulla kyselyllä selvitettiin, miten henkilöstö johtaa itseään tällä hetkellä työssään. Kehittämistyöpajassa pilotoitiin yhteistoiminnallisia menetelmiä hyödyntävää mallia, jolla voidaan jatkossa kehittää lähipalveluiden henkilöstön itsensä johtamisen mahdollisuuksia, taitoja ja pelisääntöjä.
Kyselyn tulosten perusteella voidaan todeta, että itsensä johtaminen on verrattain hyvällä tasolla, ja yksilötasolla vastaajat johtavat itseään mielestään hyvin. Henkilöstöllä on myös halua osaamisen ja työn sekä itsensä johtamisen kehittämiseen. Itsensä johtamisessa ei kuitenkaan ole kyse vain itsestä, vaan onnistunut itsensä johtaminen vaatii yhteisiä sopimuksia sekä yhteistyötä työnantajan ja henkilöstön sekä tiimien jäsenten välillä. Itsensä johtamisen kehittämistyötä voidaan jatkaa lähipalveluiden kehittämispäivässä pidettävässä työpajassa, jonka pilotti toteutettiin osana opinnäytetyötä.