Motivoiva haastattelu : opetusvideo hoitotyön opiskelijoille
Manninen, Essi; Kaikkonen, Jenna; Hietajärvi, Jonna (2021)
Manninen, Essi
Kaikkonen, Jenna
Hietajärvi, Jonna
2021
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021122090139
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021122090139
Tiivistelmä
Opinnäytetyö toteutettiin toiminnallisena opinnäytetyönä, jonka tuloksena syntyi opetusvideo hoitotyön opiskelijoille. Valitsimme aiheeksi motivoivan haastattelun, jota lähestyimme opetusvideolla terveyttä edistävän ravitsemuksen näkökulmasta. Aiheet valikoituivat, koska ne ovat hoitotyön ja itsehoidon näkökulmasta merkittävässä osassa kansanterveyttä. Menetelmäksi valikoitui toiminnallinen opinnäytetyö, koska se sopii edellä mainittuihin aiheisiin sekä luonteisiimme.
Opinnäytetyön tarkoituksena oli havainnollistaa motivoivan haastattelun periaatteet opetusvideon avulla. Opinnäytetyön tavoitteena oli tuoda tietoisuutta motivoivasta haastattelusta, sen vaikuttavuudesta sekä lisätä sen käyttöä potilastyössä. Laatutavoitteena oli tehdä videosta käytännön läheinen, helposti ymmärrettävä ja hoitotyön tilanteita vastaava.
Kokosimme tietoperustan luotettavia, kotimaisia ja kansainvälisiä lähteitä käyttäen. Näiden pohjalta kirjoitimme opetusvideolle käsikirjoituksen. Itse opetusvideon kuvasimme kotonamme käyttäen omaa kuvausvälineistöä. Opetusvideolla on kaksi kohtausta. Ensimmäinen toteutettiin vastoin motivoivan haastattelun periaatteita ollen huono esimerkki. Toinen kohtaus toteutettiin motivoivan haastattelun periaatteiden mukaisesti, joita ovat avoimet kysymykset, heijastava kuuntelu, empatian osoittaminen, ristiriitojen vahvistaminen, muutospuheen tunnistaminen ja yhteenvetojen tekeminen. Teimme kohtauksista toisistaan erottuvat hieman ääripäitä mukaillen, jotta esimerkkien tarkoitukset tulevat selkeästi esille.
Opetusvideon arviointia varten laadimme Webropol-kyselyn, joka lähetettiin opetusvideon mukana Oulun ammattikorkeakoulun Oulaisten kampuksen hoitotyön opiskelijoille ohjaavan opettajamme toimesta. Palautteiden perusteella voidaan todeta opetusvideon soveltuvan opetuskäyttöön hoitotyön opiskelijoille. Analysoimalla kyselyistä saadut vastaukset voimme todeta saavuttaneemme opinnäytetyölle asetetut tavoitteet. Kehittämiskohteita opinnäytetyössämme ovat aikataulutus Webropol-kyselyn vastausten keräämisessä sekä yksittäisiä tarkennuksia opetusvideon osalta.
Opinnäytetyön tarkoituksena oli havainnollistaa motivoivan haastattelun periaatteet opetusvideon avulla. Opinnäytetyön tavoitteena oli tuoda tietoisuutta motivoivasta haastattelusta, sen vaikuttavuudesta sekä lisätä sen käyttöä potilastyössä. Laatutavoitteena oli tehdä videosta käytännön läheinen, helposti ymmärrettävä ja hoitotyön tilanteita vastaava.
Kokosimme tietoperustan luotettavia, kotimaisia ja kansainvälisiä lähteitä käyttäen. Näiden pohjalta kirjoitimme opetusvideolle käsikirjoituksen. Itse opetusvideon kuvasimme kotonamme käyttäen omaa kuvausvälineistöä. Opetusvideolla on kaksi kohtausta. Ensimmäinen toteutettiin vastoin motivoivan haastattelun periaatteita ollen huono esimerkki. Toinen kohtaus toteutettiin motivoivan haastattelun periaatteiden mukaisesti, joita ovat avoimet kysymykset, heijastava kuuntelu, empatian osoittaminen, ristiriitojen vahvistaminen, muutospuheen tunnistaminen ja yhteenvetojen tekeminen. Teimme kohtauksista toisistaan erottuvat hieman ääripäitä mukaillen, jotta esimerkkien tarkoitukset tulevat selkeästi esille.
Opetusvideon arviointia varten laadimme Webropol-kyselyn, joka lähetettiin opetusvideon mukana Oulun ammattikorkeakoulun Oulaisten kampuksen hoitotyön opiskelijoille ohjaavan opettajamme toimesta. Palautteiden perusteella voidaan todeta opetusvideon soveltuvan opetuskäyttöön hoitotyön opiskelijoille. Analysoimalla kyselyistä saadut vastaukset voimme todeta saavuttaneemme opinnäytetyölle asetetut tavoitteet. Kehittämiskohteita opinnäytetyössämme ovat aikataulutus Webropol-kyselyn vastausten keräämisessä sekä yksittäisiä tarkennuksia opetusvideon osalta.