Erottuva artistibrändi, mistä se koostuu? : tutkimuskohteena: Billie Eilish, Megan Thee Stallion ja SZA
Tolppanen, Mira (2021)
Tolppanen, Mira
2021
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021122090178
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021122090178
Tiivistelmä
Opinnäytetyö analysoi kolmea menestynyttä kansainvälistä artistia: Billie Eilishia, Megan Thee Stallionia ja SZA:a. Työssä tutkitaan, millainen artistibrändi näillä kolmella artistilla on. Tutkitut artistit ovat kaikki viimeisien vuosien aikana saavuttaneet suurta kansainvälistä menestystä, ja he ovat keskenään hyvin erilaisia. Työssä pyritään ymmärtämään, miten heidän artistibrändinsä on rakennettu. Artistianalyysin ohella suunnittelen lyhyen, konkreettisen, tehtäväohjeistuksen artistiksi haluaville kolmen teeman kautta: 1) artistin arvot ja tarina 2) visuaalinen ilme sekä 3) sosiaalinen media.
Opinnäytetyö vastaa seuraaviin kysymyksiin: Miten tutkittujen artistien tarinaa on hyödynnetty brändin rakentamisessa? Millaisia tutkittujen artistien sanoitukset ovat suhteessa heidän brändiinsä? Millainen tutkittujen artistien visuaalinen ilme on? Miten tutkitut artistit toimivat sosiaalisessa mediassa ja onko se linjassa heidän brändinsä kanssa?
Artistianalyysi toteutettiin analysoimalla seuraavia artistibrändin tekijöitä: artistin tarina ja arvot, kappaleiden sanoitukset, visuaalinen ilme sekä sosiaalinen media. Havainnoin itse keräämääni aineistoa, joka koostuu mm. haastatteluista, videoista, kuvista sekä sosiaalisesta mediasta. Artistibrändiohjeistuksen suunnittelin tehdyn analyysin, kirjallisuuden ja omien kokemusteni perusteella.
Artistitutkimuksesta syntyi johtopäätös, että artistibrändille olennaisia näkökulmia ovat artistin minäkuva ja arvot, tarina, sanoituksien suhde hänen henkilöbrändiinsä ja artistibrändiinsä, visuaalisen ilme ja kysynnän synnytys markkinoinnin ja etenkin sosiaalisen median avulla. Huomattiin, että artistibrändiä terävöitetään toiston ja johdonmukaisuuden avulla, toistamalla samoja värejä, teemoja ja vastauksia haastatteluissa. Koettiin, että artistibrändi jatkui yhtenäisenä sekä luonnollisena osana artistia kaikkien tarkasteltujen kategorioiden läpi. Työn lopussa on koottu tehtäviä artistibrändiohjeistukseen, jotka tekemällä jokainen voi toteuttaa omaa artistibrändiänsä.
Opinnäytetyö vastaa seuraaviin kysymyksiin: Miten tutkittujen artistien tarinaa on hyödynnetty brändin rakentamisessa? Millaisia tutkittujen artistien sanoitukset ovat suhteessa heidän brändiinsä? Millainen tutkittujen artistien visuaalinen ilme on? Miten tutkitut artistit toimivat sosiaalisessa mediassa ja onko se linjassa heidän brändinsä kanssa?
Artistianalyysi toteutettiin analysoimalla seuraavia artistibrändin tekijöitä: artistin tarina ja arvot, kappaleiden sanoitukset, visuaalinen ilme sekä sosiaalinen media. Havainnoin itse keräämääni aineistoa, joka koostuu mm. haastatteluista, videoista, kuvista sekä sosiaalisesta mediasta. Artistibrändiohjeistuksen suunnittelin tehdyn analyysin, kirjallisuuden ja omien kokemusteni perusteella.
Artistitutkimuksesta syntyi johtopäätös, että artistibrändille olennaisia näkökulmia ovat artistin minäkuva ja arvot, tarina, sanoituksien suhde hänen henkilöbrändiinsä ja artistibrändiinsä, visuaalisen ilme ja kysynnän synnytys markkinoinnin ja etenkin sosiaalisen median avulla. Huomattiin, että artistibrändiä terävöitetään toiston ja johdonmukaisuuden avulla, toistamalla samoja värejä, teemoja ja vastauksia haastatteluissa. Koettiin, että artistibrändi jatkui yhtenäisenä sekä luonnollisena osana artistia kaikkien tarkasteltujen kategorioiden läpi. Työn lopussa on koottu tehtäviä artistibrändiohjeistukseen, jotka tekemällä jokainen voi toteuttaa omaa artistibrändiänsä.