EMS Airflow Prophylaxis Master -jauhepuhdistimen ja ultraäänen käyttö osana anti-infektiivistä hoitoa: digitaalinen oppimateriaali suuhygienistiopiskelijoille
Siuruainen, Emilia; Mäkinen, Sanni (2021)
Siuruainen, Emilia
Mäkinen, Sanni
2021
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021122090218
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021122090218
Tiivistelmä
Suuhygienistin ammatilliseen osaamiseen kuuluu suun terveydenhoitotyö, johon sisältyy muun muassa suu- ja hammassairauksien ehkäisy sekä parodontologisen hoidon toteuttaminen oman vastuualueen mukaisesti. Suuhygienisti toteuttaa parodontologista perushoitoa eli anti-infektiivistä hoitoa potilailleen. Anti-infektiivisessä hoidossa potilaan hampaista puhdistetaan pois bakteeripeitteet eli biofilmi, hammaskivi ja biofilmiä keräävät pinnat, kuten esimerkiksi paikkaylimäärät. Biofilmin ja hammaskiven poistoon voidaan vastaanotolla käyttää EMS Airflow Prophylaxis Master -laitteen jauhepuhdistinta ja ultraäänilaitetta.
Opinnäytetyö toteutettiin kehittämistyönä, jonka tarkoituksena oli suunnitella ja tuottaa digitaalinen oppimateriaali suuhygienistiopiskelijoille EMS Airflow Prophylaxis Master -laitteen käytöstä osana anti-infektiivistä hoitoa. Kehittämistyön tavoitteena oli, että digitaalinen oppimateriaalimme lisää opiskelijoiden osaamista ja tukee oppimista laitteen käyttöön liittyen. Opinnäytetyön toimeksiantajana toimi EMS Nordic.
Kehittämistyö aloitettiin perehtymällä aiheesta olemassa olevaan tutkittuun ja näyttöön perustuvaan kansalliseen ja kansainväliseen tietoon, sekä tutustumalla kehittämistyöhön menetelmänä. Teoriatiedon pohjalta kirjoitettiin käsikirjoitus ja kuvattiin digitaalinen oppimateriaali videon muodossa. Oppimateriaali sisältää opetusvideon EMS Airflow Prophylaxis Master -laitteen valmistelusta, laitteelle suoritettavista huoltotoimenpiteistä ennen potilastyötä, potilasvaihdossa sekä päivän päätteeksi, oikeaoppisesta ja turvallisesta työskentelystä sekä käsikappaleiden huollosta. Digitaalinen oppimateriaali sisältää yhden liikkuvaa kuvaa sisältävän videon, johon on lisätty erillinen suomenkielinen ääniselostus ja tekstitys.
Tuotoksesta kerättiin palautetta Savonia-ammattikorkeakoulun toisen, kolmannen ja neljännen vuoden suuhygienistiopiskelijoilta sähköisen palautekyselyn avulla. Toimeksiantajalta palautetta pyydettiin jo videon editointivaiheessa. Suurin osa palautteen antajista koki oppimateriaalin olevan hyödyllinen, antavan uutta tietoa laitteen käytöstä ja olevan selkeä ja looginen. Johtopäätöksenä voidaan todeta, että video vastasi työn tarkoitusta ja tavoitetta. Jatkokehitysideoina videon voisi toteuttaa useampana erillisenä videona aihealueittain, jolloin videoista tulisi lyhyempiä ja tiiviimpiä. Videon voisi myös kuvata lähempää, jolloin eri tarvikkeet erottuisivat selkeämmin. Videoon voisi lisätä myös joko englanninkielisen tekstityksen tai ääniselostuksen, jolloin videon katselijakunta laajenisi ja vaihto-opiskelijat otettaisiin paremmin huomioon.
Opinnäytetyö toteutettiin kehittämistyönä, jonka tarkoituksena oli suunnitella ja tuottaa digitaalinen oppimateriaali suuhygienistiopiskelijoille EMS Airflow Prophylaxis Master -laitteen käytöstä osana anti-infektiivistä hoitoa. Kehittämistyön tavoitteena oli, että digitaalinen oppimateriaalimme lisää opiskelijoiden osaamista ja tukee oppimista laitteen käyttöön liittyen. Opinnäytetyön toimeksiantajana toimi EMS Nordic.
Kehittämistyö aloitettiin perehtymällä aiheesta olemassa olevaan tutkittuun ja näyttöön perustuvaan kansalliseen ja kansainväliseen tietoon, sekä tutustumalla kehittämistyöhön menetelmänä. Teoriatiedon pohjalta kirjoitettiin käsikirjoitus ja kuvattiin digitaalinen oppimateriaali videon muodossa. Oppimateriaali sisältää opetusvideon EMS Airflow Prophylaxis Master -laitteen valmistelusta, laitteelle suoritettavista huoltotoimenpiteistä ennen potilastyötä, potilasvaihdossa sekä päivän päätteeksi, oikeaoppisesta ja turvallisesta työskentelystä sekä käsikappaleiden huollosta. Digitaalinen oppimateriaali sisältää yhden liikkuvaa kuvaa sisältävän videon, johon on lisätty erillinen suomenkielinen ääniselostus ja tekstitys.
Tuotoksesta kerättiin palautetta Savonia-ammattikorkeakoulun toisen, kolmannen ja neljännen vuoden suuhygienistiopiskelijoilta sähköisen palautekyselyn avulla. Toimeksiantajalta palautetta pyydettiin jo videon editointivaiheessa. Suurin osa palautteen antajista koki oppimateriaalin olevan hyödyllinen, antavan uutta tietoa laitteen käytöstä ja olevan selkeä ja looginen. Johtopäätöksenä voidaan todeta, että video vastasi työn tarkoitusta ja tavoitetta. Jatkokehitysideoina videon voisi toteuttaa useampana erillisenä videona aihealueittain, jolloin videoista tulisi lyhyempiä ja tiiviimpiä. Videon voisi myös kuvata lähempää, jolloin eri tarvikkeet erottuisivat selkeämmin. Videoon voisi lisätä myös joko englanninkielisen tekstityksen tai ääniselostuksen, jolloin videon katselijakunta laajenisi ja vaihto-opiskelijat otettaisiin paremmin huomioon.