Asiakasprofiilit, case Tahko Mountainbike
Kuhmonen, Otto (2021)
Kuhmonen, Otto
2021
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021122190290
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021122190290
Tiivistelmä
Asiakasprofiilit ovat fiktiivisiä henkilökuvia, joilla pyritään kuvaamaan asiakkaiden käyttäytymismallia, motiiveja, tarpeita ja elämäntilanteita. Opinnäytetyön tarkoituksena oli luoda asiakasprofiili Suomen suurimmalle maastopyöräilytapahtumalle Tahko Mountainbikelle.
Asiakasprofiilia varten kerättiin asiakaskunnasta tietoa kyselytutkimuksella. Tutkimuksen teoreettisena viitekehyksenä käytettiin kuluttajakäyttäytymisen teoriaa. Kuluttajakäyttäytyminen on laaja markkinoinnin osa-alue, joka käsittelee yksityishenkilöiden ja organisaatioiden ostoprosessia sekä palveluiden ja tavaroiden käyttöä. Kuluttajan ostopäätökseen vaikuttavat erilaiset demografiset, psykologiset ja sosiaaliset tekijät, joiden yhteisvaikutuksista kuluttaja muodostaa ostopäätöksen.
Kyselytutkimus toteutettiin verkkokyselynä, kesällä 2020. Kyselyyn vastasi 53 tapahtuman osallistujaa. Tutkimuksen tyypillinen vastaaja on neljäkymmentävuotias Pohjois-savolainen mies. Tutkimuksen perusteella osallistujat arvostavat tapahtumassa luontoa ja Tahkon pyöräilyreittejä. Vastaajat eivät koe tapahtuman kilpailutulosta tärkeäksi.
Kyselytutkimuksen perusteella luotiin tapahtumalle kolme asiakasprofiilia; Tahko MTB -veteraanit, sosiaaliset harrastajat ja savolaiset tahkonpyörittäjät. Opinnäytetyö esittelee nämä asiakasryhmät ja hahmottelee tapoja kohdistaa markkinointia kullekin kohderyhmälle.
Asiakasprofiilia varten kerättiin asiakaskunnasta tietoa kyselytutkimuksella. Tutkimuksen teoreettisena viitekehyksenä käytettiin kuluttajakäyttäytymisen teoriaa. Kuluttajakäyttäytyminen on laaja markkinoinnin osa-alue, joka käsittelee yksityishenkilöiden ja organisaatioiden ostoprosessia sekä palveluiden ja tavaroiden käyttöä. Kuluttajan ostopäätökseen vaikuttavat erilaiset demografiset, psykologiset ja sosiaaliset tekijät, joiden yhteisvaikutuksista kuluttaja muodostaa ostopäätöksen.
Kyselytutkimus toteutettiin verkkokyselynä, kesällä 2020. Kyselyyn vastasi 53 tapahtuman osallistujaa. Tutkimuksen tyypillinen vastaaja on neljäkymmentävuotias Pohjois-savolainen mies. Tutkimuksen perusteella osallistujat arvostavat tapahtumassa luontoa ja Tahkon pyöräilyreittejä. Vastaajat eivät koe tapahtuman kilpailutulosta tärkeäksi.
Kyselytutkimuksen perusteella luotiin tapahtumalle kolme asiakasprofiilia; Tahko MTB -veteraanit, sosiaaliset harrastajat ja savolaiset tahkonpyörittäjät. Opinnäytetyö esittelee nämä asiakasryhmät ja hahmottelee tapoja kohdistaa markkinointia kullekin kohderyhmälle.