Kausityöntekijän perehdyttäminen : Perehdytysprosessin kehittäminen kohdeyrityksessä
Kukkonen, Mari (2021)
Kukkonen, Mari
2021
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021122190378
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021122190378
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena on tuottaa perehdytysopas sekä selkiyttää Oulussa toimivan kahvila- ja jäätelökioskialan toimijan perehdytysprosessia siten, että kaikki uudet työntekijät saisivat aina samanlaisen perehdytyksen riippumatta perehdyttäjästä. Toimeksiantajana toimi Nahka-aitta Ky. Yritys tarjoaa sesonkiluontoisesti työtä kymmenille nuorille työntekijöille kesäkaudella. Suurin osa toimeksiantajan työntekijöistä on nuoria, ensimmäistä kertaa työelämään tulevia. Tavoitteena on luoda yritykselle toimiva perehdytysprosessi ja tuotteena perehdytysopas, jota hyödyntämällä voidaan tukea ja parantaa nykyisiä toimintatapoja entisestään. Prosesseja selkiyttämällä saadaan yritykseen toimiva sekä selkeä kokonaisuus osaksi yrityksen perehdytystoimintamallia. Opas laaditaan yhteistyössä kohdeyrityksen kanssa ja oppaan tavoitteena on palvella niin perehdyttäjää kuin uutta työntekijääkin. Opas otetaan kohdeyrityksen käyttöön kesällä 2021. Oppaasta ja koko perehdytysprosessista kerätään vielä palaute kyselytutkimuksena, jotta voidaan vielä mahdollisesti kehittää opasta ja toimeksiantajan perehdytysprosessia tulosten perusteella.
Opinnäytetyö on toteutettu kehittämistyönä, kvantitatiivista tutkimusmenetelmää hyödyntämällä selvitettiin kehittämistutkimuksen tuloksena syntyneen tuotteen toimivuus. Lähestymistapana käytettiin kehittämistutkimusta. Teoriaa on käytetty taustana perehdytysoppaan laatimisessa, prosessin kulun selkiyttämisessä sekä työlainsäädännöstä ja toimeksiantajan noudattamasta työehtosopimuksesta on poimittu ohjenuoria toiminnallisen perehdyttämisen tueksi. Teoriaosuus koostuu perehdyttämiseen ja lainsäädäntöön liittyvästä kirjallisuudesta. Empiirinen aineisto on hankittu kyselytutkimuksena, jonka tein kohdeyrityksen viime kesänä työsuhteessa olleille työntekijöille. Kyselytutkimus lähetettiin www-lomakkeena yhteensä kahdellekymmenelle työntekijälle. Vastauksia saatiin yhteensä kolmetoista. Kyselyn teemana toimi kokemukset kohdeyrityksen toteutuneesta perehdytysprosessista ja perehdytysoppaasta viime kesänä.
Kyselytutkimuksen tuloksista kävi ilmi, että opas koettiin informatiiviseksi, mutta työnopastamiseen kaivattiin vielä enemmän aikaa ja tarkempaa opastusta. Työkavereiden apu ja opastaminen koettiin arvokkaaksi. Perehdytys on kuitenkin antanut hyvät eväät uusille työntekijöille ja työkavereiden tuki koettiin tärkeäksi. Perehdytysmenetelmistä vierihoitoperehdyttäminen koettiin tällaisessa käytännöntyössä toimivimmaksi perehdytysmenetelmäksi. Vierihoitoperehdytyksen lisäksi työntekijät halusivat tueksi keskustelua, itsenäistä opiskelua tai asioihin paneutumista ja jonkin verran toivottiin myös videomateriaalin käyttöönottoa perehdytyksen tueksi.
Opinnäytetyö on toteutettu kehittämistyönä, kvantitatiivista tutkimusmenetelmää hyödyntämällä selvitettiin kehittämistutkimuksen tuloksena syntyneen tuotteen toimivuus. Lähestymistapana käytettiin kehittämistutkimusta. Teoriaa on käytetty taustana perehdytysoppaan laatimisessa, prosessin kulun selkiyttämisessä sekä työlainsäädännöstä ja toimeksiantajan noudattamasta työehtosopimuksesta on poimittu ohjenuoria toiminnallisen perehdyttämisen tueksi. Teoriaosuus koostuu perehdyttämiseen ja lainsäädäntöön liittyvästä kirjallisuudesta. Empiirinen aineisto on hankittu kyselytutkimuksena, jonka tein kohdeyrityksen viime kesänä työsuhteessa olleille työntekijöille. Kyselytutkimus lähetettiin www-lomakkeena yhteensä kahdellekymmenelle työntekijälle. Vastauksia saatiin yhteensä kolmetoista. Kyselyn teemana toimi kokemukset kohdeyrityksen toteutuneesta perehdytysprosessista ja perehdytysoppaasta viime kesänä.
Kyselytutkimuksen tuloksista kävi ilmi, että opas koettiin informatiiviseksi, mutta työnopastamiseen kaivattiin vielä enemmän aikaa ja tarkempaa opastusta. Työkavereiden apu ja opastaminen koettiin arvokkaaksi. Perehdytys on kuitenkin antanut hyvät eväät uusille työntekijöille ja työkavereiden tuki koettiin tärkeäksi. Perehdytysmenetelmistä vierihoitoperehdyttäminen koettiin tällaisessa käytännöntyössä toimivimmaksi perehdytysmenetelmäksi. Vierihoitoperehdytyksen lisäksi työntekijät halusivat tueksi keskustelua, itsenäistä opiskelua tai asioihin paneutumista ja jonkin verran toivottiin myös videomateriaalin käyttöönottoa perehdytyksen tueksi.