Barokkilinnan puutarhassa : Mietteitä lasten tutustuttamisesta barokkimusiikkiin
Linjama, Katri (2012)
Linjama, Katri
Metropolia Ammattikorkeakoulu
2012
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2012120518452
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2012120518452
Tiivistelmä
Opinnäytetyöni koostuu kahdesta osasta. Tein kesällä 2012 Suomalaisen barokkiorkesterin Internet-sivuille tekstejä lapsille ja nuorille suunnattuun barokkitieto-osioon (valmis sivusto on nähtävillä osoitteessa http://www.fibo.fi/linnanpiha/) ja syksyllä tein kirjallisen raportin. Raportissa erittelen ja pohdin tekstien viimekesäistä kirjoitusprosessia sekä barokkikoulutuksen
merkitystä ja antia nykylapsille. Haastattelen myös kahta vanhan musiikin opettajaa.
Barokkikoulutuksen merkitykseen ja käytäntöihin pureuduin ensin haastattelujen avulla. Niiden jälkeen pohdin saamiani tuloksia sekä barokkimusiikin kenttää Suomessa laajemminkin
omasta vanhan musiikin opiskelijan näkökulmastani. Yhä useammat haluavat oppia soittamaan periodisoittimia, ja lapsille barokkimusiikin esittämiskäytäntöjen tuntemus on
olennaisen tärkeää, muodostaahan barokki koko länsimaisen musiikin perustan. Barokkikoulutusta järjestetään nykyään yhä enemmän ja otetaan innolla vastaan. Vanhan musiikin
asiantuntijoille on kysyntää. Kaiken kaikkiaan vanhan musiikin tilanne Suomessa on nähdäkseni hyvin mielenkiintoinen ja mahdollisuuksia antava.
Uskon, että Internet-sivustosta tulee olemaan iloa ja hyötyä muun muassa koulujen, musiikkioppilaitosten ja Suomalaisen barokkiorkesterin koulutuskäytössä. Raporttiosuus puolestaan
saattaa hyödyttää vastaavanlaisia projekteja tekeviä sekä niitä, joita vanhan musiikin koulutus ja tilanne aihepiirinä kiinnostaa.
merkitystä ja antia nykylapsille. Haastattelen myös kahta vanhan musiikin opettajaa.
Barokkikoulutuksen merkitykseen ja käytäntöihin pureuduin ensin haastattelujen avulla. Niiden jälkeen pohdin saamiani tuloksia sekä barokkimusiikin kenttää Suomessa laajemminkin
omasta vanhan musiikin opiskelijan näkökulmastani. Yhä useammat haluavat oppia soittamaan periodisoittimia, ja lapsille barokkimusiikin esittämiskäytäntöjen tuntemus on
olennaisen tärkeää, muodostaahan barokki koko länsimaisen musiikin perustan. Barokkikoulutusta järjestetään nykyään yhä enemmän ja otetaan innolla vastaan. Vanhan musiikin
asiantuntijoille on kysyntää. Kaiken kaikkiaan vanhan musiikin tilanne Suomessa on nähdäkseni hyvin mielenkiintoinen ja mahdollisuuksia antava.
Uskon, että Internet-sivustosta tulee olemaan iloa ja hyötyä muun muassa koulujen, musiikkioppilaitosten ja Suomalaisen barokkiorkesterin koulutuskäytössä. Raporttiosuus puolestaan
saattaa hyödyttää vastaavanlaisia projekteja tekeviä sekä niitä, joita vanhan musiikin koulutus ja tilanne aihepiirinä kiinnostaa.