Myymäläkalusteiden tilaus-toimitusprosessin kehittäminen tavaratalojen rakennusprojekteissa
Andersson, Janne (2012)
Andersson, Janne
Metropolia Ammattikorkeakoulu
2012
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2012120418124
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2012120418124
Tiivistelmä
Insinöörityön tavoitteena oli kuvata IKEAn myymäläkalusteiden tilaus-toimitusprosessin nykytila, löytää nykyisen prosessin heikkoudet sekä luoda kehitysehdotukset heikkouksien parantamiseksi. Työ koskee ainoastaan myymäläkalusteiden tilaamista tavaratalojen rakennus ja remontointiprojekteissa. Linjaorganisaation päivittäinen toiminta myymäläkalusteiden hankintoineen on jätetty työn ulkopuolelle.
Ennen työn aloittamista oli tiedossa, että aikaisemmissa projekteissa oli ollut ongelmia. Projektien rakennusvaiheen aikana oli huomattu, että myymäläkalusteita ei ollut oikeaa määrää oikeassa paikassa oikeaan aikaan. Tehtävänä olikin tutkia, missä vaiheessa tilaus-toimitusprosessia ongelmat syntyvät ja miksi. Työn edetessä havaittiin, että suurimmat ongelmat syntyvät jo tilaamisvaiheessa. Näin ollen parannusehdotuksissa on keskitytty kehittämään erityisesti tätä vaihetta.
Insinöörityön tekemisessä on käytetty työn ohessa tapahtuvaa osallistuvaa havainnointia sekä aikaisemmissa projekteissa mukana olleiden henkilöiden haastatteluja. Myös edellisistä projekteista saatua tilastotietoa käytettiin hyväksi tilaus-toimitusprosessia analysoidessa. Työtä tukevista teorioista mukaan valittiin tilaus-toimitusketju sekä projektitoiminta. Vaikka työ painottuikin tilausvaiheeseen, on silti hyvä tarkastella koko tilaus-toimitusketjua kokonaisuudessaan ja tietää, mikä on tilauksen onnistumisen merkitys koko ketjun kannalta. Projektitoimintaan puolestaan oli hyvä tutustua tarkemmin, koska projektimuotoinen työ eroaa huomattavasti normaalista päivittäisestä toiminnasta, mikä aiheuttaa omat haasteensa myös tilaus-toimitusprosessille.
Työn lopputuloksena julkaistiin uusi suunnittelua ja tilausten tekoa helpottava työkalu sekä ohjeita myymäläkalusteiden tilaus-toimitusprosessin onnistuneempaan läpiviemiseen seuraavissa projekteissa.
Ennen työn aloittamista oli tiedossa, että aikaisemmissa projekteissa oli ollut ongelmia. Projektien rakennusvaiheen aikana oli huomattu, että myymäläkalusteita ei ollut oikeaa määrää oikeassa paikassa oikeaan aikaan. Tehtävänä olikin tutkia, missä vaiheessa tilaus-toimitusprosessia ongelmat syntyvät ja miksi. Työn edetessä havaittiin, että suurimmat ongelmat syntyvät jo tilaamisvaiheessa. Näin ollen parannusehdotuksissa on keskitytty kehittämään erityisesti tätä vaihetta.
Insinöörityön tekemisessä on käytetty työn ohessa tapahtuvaa osallistuvaa havainnointia sekä aikaisemmissa projekteissa mukana olleiden henkilöiden haastatteluja. Myös edellisistä projekteista saatua tilastotietoa käytettiin hyväksi tilaus-toimitusprosessia analysoidessa. Työtä tukevista teorioista mukaan valittiin tilaus-toimitusketju sekä projektitoiminta. Vaikka työ painottuikin tilausvaiheeseen, on silti hyvä tarkastella koko tilaus-toimitusketjua kokonaisuudessaan ja tietää, mikä on tilauksen onnistumisen merkitys koko ketjun kannalta. Projektitoimintaan puolestaan oli hyvä tutustua tarkemmin, koska projektimuotoinen työ eroaa huomattavasti normaalista päivittäisestä toiminnasta, mikä aiheuttaa omat haasteensa myös tilaus-toimitusprosessille.
Työn lopputuloksena julkaistiin uusi suunnittelua ja tilausten tekoa helpottava työkalu sekä ohjeita myymäläkalusteiden tilaus-toimitusprosessin onnistuneempaan läpiviemiseen seuraavissa projekteissa.