Kulttuuri ja luonto matkailun alueellisina vahvuuksina : venäläisasiakkaiden ja asiantuntijoiden näkemyksiä Ylä-Savosta
Korolainen, Reeta (2012)
Korolainen, Reeta
Savonia-ammattikorkeakoulu
2012
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2012120918746
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2012120918746
Tiivistelmä
Tämän tutkimuksen tavoitteena on selvittää venäläisten matkailijoiden mielipiteitä Ylä-Savon alueen matkailullisista vahvuuksista ja heikkouksista sekä löytää alueen matkailullisia kehittämiskohteita. Tutkimuksen toimeksiantajana toimii Iisalmen kaupunki, jolta idea työhön on saatu. Tutkimuksen on tarkoitus hyödyttää Iisalmen kaupungin lisäksi myös Ylä-Savon alueen matkailua ja sen ke-hitystä. Tutkimuksen tavoitteena on tutkia, mitkä asiat ovat vaikuttaneet venäläisten asiakkaiden motiiveihin tulla Ylä-Savoon sekä selvittää, mihin he ovat olleet alueella tyytyväisiä ja mihin eivät. Tutkimuksessa on tarkoitus myös tutkia venäläisten matkanvarauskäytänteitä sekä alueella liikkuvi-en venäläisten segmenttiä. Tutkimus suoritetaan kahdessa osassa: venäläisille suunnatuilla kyselyil-lä sekä matkailun asiantuntijoille suunnatuilla teemahaastatteluilla.
Tutkimus on jaettu kahteen osaan, sillä tutkimukseen halutaan saada syvyyttä tutkimalla teemaa erilaisista näkökulmista. Tutkimuksen venäläisille asiakkaille suunnattu osa toteutettiin kyselylo-makkeella vuoden 2012 tammi-toukokuussa kvantitatiivisin tutkimusmenetelmin. Tutkimuksen toi-sessa osassa selvitetään matkailun asiantuntijoiden mielipiteitä samoista teemoista. Tämä osio suo-ritettiin kvalitatiivisin tutkimusmenetelmin. Tutkimusaineiston ympärille on koottu teoreettinen vii-tekehys, jossa käsitellään matkailun vetovoimatekijöitä, ostokäyttäytymistä ja asiakastyytyväisyyt-tä. Viitekehyksessä on avattu tarkemmin myös venäläisiä matkailijoita ja kohdealuetta Ylä-Savoa.
Tutkimuksessa kävi ilmi, että venäläiset pitävät Ylä-Savon vahvuutena luontoa ja kulttuuria, niin motiivi- kuin tyytyväisyystekijöissäkin. Teemahaastatteluissa nämä samat asiat tulevat ilmi. Tee-mahaastatteluiden ja kyselyiden välillä löytyi myös huomattavia eroavaisuuksia kuten hinta, joka venäläisille on merkittävä syy tulla alueelle, mutta teemahaastatteluissa Ylä-Savoa pidettiin kalliina ja ei niin varteen otettavana kilpailijana hintansa suhteen. Molemmat vastaajaryhmät näkevät samoja puutteita alueen tarjonnassa, kuten ohjelmapalveluiden ja tuliaisostosmahdollisuuksien kehit-täminen. Tutkimustuloksien avulla voidaan parantaa alueen matkailua venäläisille asiakkaille sopi-vammaksi. Jopa pienilläkin teoilla ja muutoksilla saadaan aikaan positiivista mielikuvaa Ylä-Savon alueesta ja venäläisten asiakkaiden tyytyväisyys myös kohenee.
Tutkimus on jaettu kahteen osaan, sillä tutkimukseen halutaan saada syvyyttä tutkimalla teemaa erilaisista näkökulmista. Tutkimuksen venäläisille asiakkaille suunnattu osa toteutettiin kyselylo-makkeella vuoden 2012 tammi-toukokuussa kvantitatiivisin tutkimusmenetelmin. Tutkimuksen toi-sessa osassa selvitetään matkailun asiantuntijoiden mielipiteitä samoista teemoista. Tämä osio suo-ritettiin kvalitatiivisin tutkimusmenetelmin. Tutkimusaineiston ympärille on koottu teoreettinen vii-tekehys, jossa käsitellään matkailun vetovoimatekijöitä, ostokäyttäytymistä ja asiakastyytyväisyyt-tä. Viitekehyksessä on avattu tarkemmin myös venäläisiä matkailijoita ja kohdealuetta Ylä-Savoa.
Tutkimuksessa kävi ilmi, että venäläiset pitävät Ylä-Savon vahvuutena luontoa ja kulttuuria, niin motiivi- kuin tyytyväisyystekijöissäkin. Teemahaastatteluissa nämä samat asiat tulevat ilmi. Tee-mahaastatteluiden ja kyselyiden välillä löytyi myös huomattavia eroavaisuuksia kuten hinta, joka venäläisille on merkittävä syy tulla alueelle, mutta teemahaastatteluissa Ylä-Savoa pidettiin kalliina ja ei niin varteen otettavana kilpailijana hintansa suhteen. Molemmat vastaajaryhmät näkevät samoja puutteita alueen tarjonnassa, kuten ohjelmapalveluiden ja tuliaisostosmahdollisuuksien kehit-täminen. Tutkimustuloksien avulla voidaan parantaa alueen matkailua venäläisille asiakkaille sopi-vammaksi. Jopa pienilläkin teoilla ja muutoksilla saadaan aikaan positiivista mielikuvaa Ylä-Savon alueesta ja venäläisten asiakkaiden tyytyväisyys myös kohenee.