Mopolla tähtiin : Äänitetuotannon realiteetit epärealistisessa tuotannossa
Puurula, Jukka (2012)
Puurula, Jukka
Metropolia Ammattikorkeakoulu
2012
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2012120718711
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2012120718711
Tiivistelmä
Tämä opinnäytetyö on kuvaus pienen budjetin pop-/rock-äänitteen tuottamisesta ja äänittämisestä. Se kartoittaa teknologian, talouden ja musiikin vuorovaikutussuhdetta äänitetuotannossa. Työn tavoitteena on hahmottaa rock-äänitteen tuotantoprosessin vaiheet, sekä äänittäjä/tuottajan toimenkuva. Se pyrkii myös antamaan kuvan rock-äänitteen työstämisen sosiaalisesta luonteesta ja äänitetuotantoon käytettävän teknologian nopeasta kehityksestä. Tärkeässä roolissa ovat musiikkistudio luovana toimintaympäristönä, sekä digitaalinen audiotyöasema ääniammattilaisen työkaluna.
Opinnäytetyön rakenne on kolmiosainen. Tekstiosion ensimmäinen osa käy läpi alan kirjallisuutta ja teoriataustaa. Painopiste on pop- ja rock-musiikin käsitteiden hahmottamisessa esteettisen, taloudellisen, teknologisen, ja myös sosiologisen viitekehyksen avulla.
Tekstiosion toinen osa sisältää toimintakuvauksen rock-äänitteen tuotantoprosessista. Se käy läpi äänitteen työstön vaiheet äänittäjä/tuottajan näkökulmasta, ensimmäisistä puhelinkeskusteluista valmiiseen tuotteeseen asti. Subjektiivista näkökulmaa täydentää koekuuntelu ja sen tulosten arviointi. Lisäksi olen liittänyt tekstiosioon myös lyhyen kuvauksen tuotantoprosessin seurauksena syntyneen digitaalisen äänityöaseman rakentamisesta.
Työn kolmas osa on cd-äänite (Icebreaker 2012), joka kuvatun prosessin myötä syntyi. Lopullinen tuote julkaistiin kevättalvella 2012 verkossa mm. iTunes ja Spotify-portaaleissa, sekä videon kera Youtubessa ja bändin omilla Facebook-sivuilla.
Opinnäytetyöni on työelämälähtöinen ja pääosin taiteellinen. Sen voi nähdä myös vapaamuotoisena toimintatutkimuksena. Kysymys, johon pyrin saamaan vastauksen, oli seuraava: onko pienen budjetin rock-äänitteen tekeminen mahdollista, modernia ja perinteistä tuotantomenetelmää ja laitteistoa yhdistelevällä otteella, samalla tinkimättä tuotteen teknisestä ja taiteellisesta laadusta? Vastaukseni kysymykseen on kyllä, mutta kovalla työllä.
Opinnäytetyön rakenne on kolmiosainen. Tekstiosion ensimmäinen osa käy läpi alan kirjallisuutta ja teoriataustaa. Painopiste on pop- ja rock-musiikin käsitteiden hahmottamisessa esteettisen, taloudellisen, teknologisen, ja myös sosiologisen viitekehyksen avulla.
Tekstiosion toinen osa sisältää toimintakuvauksen rock-äänitteen tuotantoprosessista. Se käy läpi äänitteen työstön vaiheet äänittäjä/tuottajan näkökulmasta, ensimmäisistä puhelinkeskusteluista valmiiseen tuotteeseen asti. Subjektiivista näkökulmaa täydentää koekuuntelu ja sen tulosten arviointi. Lisäksi olen liittänyt tekstiosioon myös lyhyen kuvauksen tuotantoprosessin seurauksena syntyneen digitaalisen äänityöaseman rakentamisesta.
Työn kolmas osa on cd-äänite (Icebreaker 2012), joka kuvatun prosessin myötä syntyi. Lopullinen tuote julkaistiin kevättalvella 2012 verkossa mm. iTunes ja Spotify-portaaleissa, sekä videon kera Youtubessa ja bändin omilla Facebook-sivuilla.
Opinnäytetyöni on työelämälähtöinen ja pääosin taiteellinen. Sen voi nähdä myös vapaamuotoisena toimintatutkimuksena. Kysymys, johon pyrin saamaan vastauksen, oli seuraava: onko pienen budjetin rock-äänitteen tekeminen mahdollista, modernia ja perinteistä tuotantomenetelmää ja laitteistoa yhdistelevällä otteella, samalla tinkimättä tuotteen teknisestä ja taiteellisesta laadusta? Vastaukseni kysymykseen on kyllä, mutta kovalla työllä.