Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • På svenska
    • In English
  • Suomi
  • Svenska
  • English
  • Kirjaudu
Hakuohjeet
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
Näytä viite 
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Lapin ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Lapin ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite

Kehittämisideoita opetussuunnitelmaan ja pedagogiseen strategiaan : Case: LiikeAkatemia

Konttaniemi, Juhamatti; Pahkasalo, Janne (2012)

 
Avaa tiedosto
Konttaniemi_Juhamatti.pdf (1.263Mt)
Lataukset: 


Konttaniemi, Juhamatti
Pahkasalo, Janne
Kemi-Tornion ammattikorkeakoulu Lapin ammattikorkeakoulu
2012
All rights reserved
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2012121018817
Tiivistelmä
Tämän työn toimeksiantajaorganisaationa on Kemi-Tornion ammattikorkeakoulun kaupan ja kulttuurin toimiala. Tavoitteenamme tässä työssä on koota kehittämisideoita LiikeAkatemian opetussuunnitelmaan ja pedagogiseen strategiaan. Näiden kehittämisideoiden kokoamisessa pääfokus on asiakkaan eli opiskelijoiden näkökulmassa.

Opinnäytetyömme teoriaosuudessa esitellään LiikeAkatemia, TiimiAkatemia, Bisnesakatemia sekä Proakatemia. Esittelemme myös LiikeAkatemian nykyisten opintojen koostumuksen sekä pureudumme yrittäjyyspedagogiikkaan, osallistavaan pedagogiikkaan sekä valmentajapedagogiikkaan. Toisessa teoriaosuudessa käsitellään asiakaslähtöisyyttä, työelämälähtöisyyttä sekä opiskelijalähtöisyyttä opiskelumallin pohjana.

Tutkimusaineisto kerättiin laadullisten menetelmien kautta, käyttäen tutkimusmetodeina puolistrukturoituja teemahaastatteluita sekä havainnointia. Haastattelimme neljän eri akatemian valmentajia, Kemi-Tornion ammattikorkeakoulun kaupan ja kulttuurin toimialan koulutuspäällikköä sekä työelämän edustajia, ja heidän haastattelut nauhoitimme ja myöhemmin litteroimme. Opiskelijoiden pariin jalkauduimme ja keskustelimme heidän kanssaan akatemian kehityskohteista. Lisäksi havainnoimme opiskelijoiden työskentelyä eri akatemioissa.

Tuloksena saimme koottua suuren määrän kehitysideoita liittyen akatemiamallissa opiskelun käytännön asioihin sekä opetussuunnitelmaan. Lisäksi teoriaosuudesta ja valmentajien haastatteluista saimme materiaalia pedagogisen strategian kehittämisideoihin. Keskeisimmät tulokset opetussuunnitelmaan koskivat kirjapisteitä, paja-tunteja sekä käytännön asioita. Pedagogiseen strategiaan keskeisimmät tulokset ja näkökulmat tulivat pedagogiikan kehittämiseen, valmentajan rooliin sekä opettamista ohjaavien arvojen sisältöön. Loppupäätelmänä voimme sanoa, että näiden kehitysideoiden pohjalta LiikeAkatemia opiskelumallina voidaan kehittää huippuunsa. Toivomme, että tästä opinnäytetyöstämme on apua toimeksiantajallemme Kemi-Tornion ammattikorkeakoulun kaupan ja kulttuurin toimialalle, kun he koostavat LiikeAkatemian opetussuunnitelmaa ja pedagogista strategiaa lähitulevaisuudessa. Lisäksi toivomme, että myös vierailemiemme akatemioiden edustajat lukevat tämän opinnäytetyön ja miettivät, miten omaa akatemiaa voisi kehittää. Tästä opinnäytetyöstä on tietenkin hyötyä myös uusia akatemiamalleja synnyttäville oppilaitoksille, he voivat väistää pahimmat ongelmat työmme avulla ja aloittaa suoraan huipulta.
 
Kokoelmat
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste
 

Selaa kokoelmaa

NimekkeetTekijätJulkaisuajatKoulutusalatAsiasanatUusimmatKokoelmat

Henkilökunnalle

Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste