Ideologiasta kohti ideaalia : identiteetin ja maailmankäsityksen vaikutus teatteri-ilmaisun ohjaajan työssä
Aaltonen, Sanniveera (2012)
Aaltonen, Sanniveera
Metropolia Ammattikorkeakoulu
2012
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2012121018832
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2012121018832
Tiivistelmä
Opinnäytetyössä tutkitaan ja reflektoidaan miten oma identiteetti ja henkilökohtainen maailmankäsitys vaikuttavat teatteri-ilmaisun ohjaajan työssä. Opinnäytetyössä esitellään autoetnografisen tutkimuksen kautta kirjoittajan subjektiivinen ja henkilökohtainen maailmankäsitys sekä identiteetin ilmentyminen suhteessa taiteelliseen työskentelyyn. Tutkimuksessa tarkastellaan identiteetin rakentumista ja eri osia postmodernin identiteettikäsityksen kautta.
Käytännön esimerkkinä ja ensisijaisena tutkimusmateriaalina työssä käytetään Gabriel García Marquézin Sadan vuoden yksinäisyys -romaanin teemoista ja tarinasta sovitettua ja käsikirjoitettua näytelmää 100+2=1 An Epic Tale. Esitys oli opinnäytetyön tekijän työharjoittelu ohjaajantyön alueella ja esitettiin seitsemän kertaa Metropolia-teatterissa.
Tutkimuksen ja reflektion kohteeksi työssä asetetaan tutkijan suorittamat dramaturgiset valinnat sekä ohjaajantyölliset ratkaisut suhteessa henkilökohtaiseen identiteettiin ja ryhmänjohtajana toimimiseen. Työn viimeisessä luvussa pohditaan nykyteatterin keinojen ja poliittisen teatterin merkitystä opinnäytetyön kirjoittajan taidenäkemykseen.
Käytännön esimerkkinä ja ensisijaisena tutkimusmateriaalina työssä käytetään Gabriel García Marquézin Sadan vuoden yksinäisyys -romaanin teemoista ja tarinasta sovitettua ja käsikirjoitettua näytelmää 100+2=1 An Epic Tale. Esitys oli opinnäytetyön tekijän työharjoittelu ohjaajantyön alueella ja esitettiin seitsemän kertaa Metropolia-teatterissa.
Tutkimuksen ja reflektion kohteeksi työssä asetetaan tutkijan suorittamat dramaturgiset valinnat sekä ohjaajantyölliset ratkaisut suhteessa henkilökohtaiseen identiteettiin ja ryhmänjohtajana toimimiseen. Työn viimeisessä luvussa pohditaan nykyteatterin keinojen ja poliittisen teatterin merkitystä opinnäytetyön kirjoittajan taidenäkemykseen.