Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • På svenska
    • In English
  • Suomi
  • Svenska
  • English
  • Kirjaudu
Hakuohjeet
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
Näytä viite 
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Metropolia Ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt
  • Näytä viite
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Metropolia Ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt
  • Näytä viite

”Riittääks, et piirtää pelkät ääriviivat?” : storyboard elokuvaajan ennakkosuunnittelutyökaluna

Slåen, Heikki (2012)

 
Avaa tiedosto
Oppari_Theseus.pdf (25.47Mt)
Lataukset: 


Slåen, Heikki
Metropolia Ammattikorkeakoulu
2012
All rights reserved
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2012120518497
Tiivistelmä
Opinnäytetyö käsittelee storyboardin (suom. ’kuvakäsikirjoitus’, ’kuvasuunnitelma’) käyttöä ja merkityksiä elokuvaajan ennakkosuunnittelutyössä. Työn tavoitteena on luoda aiheesta suomenkielinen lähde, antaa käytännön piirustusohjeita storyboardin laatimiseen sekä puolustaa käsin piirretyn storyboardin asemaa elokuvaopetuksessa ja –teollisuudessa.

Työssä esitellään eri elokuvantekijöiden storyboardille antamia määritelmiä, lyhyt historiikki sen käytön vakiintumisesta elokuvatuotannoissa, sekä kartoitetaan, mitä storyboardiin tulisi piirtää, kenelle sen laatiminen kuuluu, ja mitä hyötyä siitä on elokuvanteolle. Myös käsin piirtämisen ja tietokoneella työskentelyn eroja vertaillaan.

Tekijä esittelee yleisesti hyväksyttyjä kuvasuunnittelun periaatteita, jotka myös storyboard-artistin on tunnettava onnistuakseen työssään. Tällaisia ovat esimerkiksi kultainen leikkaus ja kuvan syvyysvaikutelma. Käytännön piirustustyötä helpottavia merkintätapoja kartoitetaan esimerkiksi jyrkkien kuvakulmien ja kameran liikkeiden ilmaisemiseen. Lisäksi käsitellään eri piirustusvälineitä ja valmistusformaatteja.

Tekijä jakaa storyboardit niiden viimeistelyn asteen perusteella kolmeen malliin: pelkistettyyn, informatiiviseen ja tunnelmalliseen. Näille määritellään tyypilliset piirteet, saavutetut hyödyt sekä vaatimukset suhteessa piirustustaitoihin ja käytettävissä olevaan aikaan.

Omakohtaista pohdiskelua aiheeseen tuovat tekijän itsensä kuvaamat kaksi lyhytelokuvaa ja yksi mainoselokuva, joiden kuvasuunnitteluprosesseja tekijä reflektoi.

Storyboardin merkityksenä nostetaan esiin sen funktiot työryhmän sisäisessä kommunikaatiossa, keinona synnyttää ja jalostaa kuvallisia ideoita sekä tapana löytää elokuvalle sopiva visuaalinen ilme. Panostus storyboardin laatimiseen tuottaa myös taloudellista hyötyä tehostamalla ryhmän toimintaa kuvaustilanteessa. Tekijä esittääkin storyboardille nykyistä vahvempaa asemaa elokuvaopetuksessa ja sitä kautta jatkuvuutta tulevaisuuden työkentällä.

Tutkimus sisältää runsaasti havainnollistavaa kuvitusta sekä otteita ammattilaisten laatimista storyboardeista.
 
Kokoelmat
  • Opinnäytetyöt
Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste
 

Selaa kokoelmaa

NimekkeetTekijätJulkaisuajatKoulutusalatAsiasanatUusimmatKokoelmat

Henkilökunnalle

Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste