3D-mallinnus musiikkivideoon : My Journey: Lukko
Salmela, Henna (2012)
Salmela, Henna
Kemi-Tornion ammattikorkeakoulu Lapin ammattikorkeakoulu
2012
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2012120518517
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2012120518517
Tiivistelmä
Opinnäytetyönäni olen mallintanut hahmot ja ympäristöt musiikkivideoon ”Lukko”. Sain toimeksiannon rovaniemeläiseltä progressiivisen metallimusiikin yhtyeeltä ni-meltä My Journey. Tässä opinnäytetyössä käsittelen 3D-mallintamisprosessia, jossa kuvitin toimeksiantajalta saamani käsikirjoituksen.
3D-mallinnus koostuu kolmesta erivaiheesta: 3D-mallin muotoilusta, mallin pinta-materiaalien ja tekstuurien määrittelystä ja valmiin mallin oikeanlaisesta valaisusta. Viimeinen ja oleellinen työvaihe on valmiin mallin renderöinti, jonka myötä se oma mallinnus saadaan muidenkin nähtäville. 3D-mallinnukset olen toteuttanut ilmaisella, avoimen lähdekoodin 3D-grafiikan mallinnusohjelmalla, Blenderillä. Olen kokenut Blenderin paljon käyttäjäystävällisemmäksi kuin esimerkiksi aikaisemmin käyttämäni 3ds Maxin.
Opinnäytetyöni kirjallinen osa on raportti työprosessista. Käyn läpi 3D-mallintamisen eri vaiheet, mallinnusten suunnittelun ja toteutuksen. Työn laajuuden ja tiukan aikataulun vuoksi animoinnin musiikkivideota varten toteutan myöhemmin. Pääasiallisina lähteinä opinnäytetyössä olen käyttänyt mallinnusta ja musiikkivideoi-ta käsitteleviä internetlähteitä.
Koen, että tämän opinnäytetyön avulla visuaalinen ilmaisuni on kehittynyt monipuo-lisemmaksi 3D-grafiikan taitojen kehittyessä. Sain mallinnettua vaaditut ympäristöt ja hahmot, ja tästä on hyvä jatkossa lähteä animoimaan lopullista musiikkivideota.
3D-mallinnus koostuu kolmesta erivaiheesta: 3D-mallin muotoilusta, mallin pinta-materiaalien ja tekstuurien määrittelystä ja valmiin mallin oikeanlaisesta valaisusta. Viimeinen ja oleellinen työvaihe on valmiin mallin renderöinti, jonka myötä se oma mallinnus saadaan muidenkin nähtäville. 3D-mallinnukset olen toteuttanut ilmaisella, avoimen lähdekoodin 3D-grafiikan mallinnusohjelmalla, Blenderillä. Olen kokenut Blenderin paljon käyttäjäystävällisemmäksi kuin esimerkiksi aikaisemmin käyttämäni 3ds Maxin.
Opinnäytetyöni kirjallinen osa on raportti työprosessista. Käyn läpi 3D-mallintamisen eri vaiheet, mallinnusten suunnittelun ja toteutuksen. Työn laajuuden ja tiukan aikataulun vuoksi animoinnin musiikkivideota varten toteutan myöhemmin. Pääasiallisina lähteinä opinnäytetyössä olen käyttänyt mallinnusta ja musiikkivideoi-ta käsitteleviä internetlähteitä.
Koen, että tämän opinnäytetyön avulla visuaalinen ilmaisuni on kehittynyt monipuo-lisemmaksi 3D-grafiikan taitojen kehittyessä. Sain mallinnettua vaaditut ympäristöt ja hahmot, ja tästä on hyvä jatkossa lähteä animoimaan lopullista musiikkivideota.