Kokemuksia koulukiusaamisen merkityksestä aikuisuuteen
Kemppainen, Johanna; Krankkala, Merja (2012)
Kemppainen, Johanna
Krankkala, Merja
Oulun seudun ammattikorkeakoulu
2012
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2012121118992
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2012121118992
Tiivistelmä
TIIVISTELMÄ
Oulun seudun ammattikorkeakoulu
Hoitotyön koulutusohjelma, mielenterveys- ja päihdetyö
Tekijät: Johanna Kemppainen & Merja Krankkala
Opinnäytetyön nimi: Kokemuksia koulukiusaamisen merkityksestä aikuisuuteen
Työnohjaaja: Liisa Kiviniemi
Syksy 2012 Sivumäärä 30 + liitteet 8 sivua
¬¬¬¬¬¬¬¬¬¬¬¬¬¬¬¬¬¬¬¬¬¬¬¬¬¬¬¬¬¬¬¬¬¬¬¬¬¬¬¬¬¬¬¬¬¬¬¬¬¬¬¬¬¬¬¬¬¬¬¬¬¬¬¬¬¬¬¬¬¬¬
Opinnäytetyön tarkoituksena on kuvata kokemuksia koulukiusaamisen merkitystä aikuisuuteen sekä selviytymiskeinoja aikuisuuteen ja mahdollisimman ehjään mielenterveyteen. Tavoitteena oli tuottaa kokemuksellista tietoa aikuisen näkökulmasta nuoruudessa koetun koulukiusaamisen merkityksestä nykypäivään.
Opinnäytetyössä on käytetty laadullista eli kvalitatiivista tutkimusmenetelmää. Aineisto on koottu avoimia kysymyksiä sisältävällä kyselylomakkeella. Kyselyyn vastasivat mielenterveyspalveluja käyttävät asiakkaat. Opinnäytetyömme analyysimenetelmänä on aineistolähtöinen sisällönanalyysi.
Opinnäytetyön tulosten perusteella nuoruudessa koulukiusaamisen merkitykset näkyvät aikuisuudessa mm. masentuneisuutena, huonona itsetuntona, heikentäen toimintakykyä, ja aiheuttaen vaikeuksia sosiaalisissa tilanteissa. Vastauksista erityisesti nousi esille huono itsetunto. Koulukiusaamisesta selviämiseen auttoivat läheisten tuki, terapia ja harrastukset. Vastaajat kokivat mielenterveyspalvelujen auttaneen selviytymisessä.
Jatkotutkimusehdotukseksi nousivat opinnäytetyömme aiheesta tehtävä kokemuksellinen tutkimus. Jatkotutkimuksessa olisi hyödyllistä selvittää kokemuksia kiusaajan näkökulmasta. Saako kiusaaja riittävästi apua pahaan oloonsa?
Avainsanat: Koulukiusaaminen, masennus, ahdistuneisuus, dissosiaatiohäiriö, selviytymiskeinot.
Oulun seudun ammattikorkeakoulu
Hoitotyön koulutusohjelma, mielenterveys- ja päihdetyö
Tekijät: Johanna Kemppainen & Merja Krankkala
Opinnäytetyön nimi: Kokemuksia koulukiusaamisen merkityksestä aikuisuuteen
Työnohjaaja: Liisa Kiviniemi
Syksy 2012 Sivumäärä 30 + liitteet 8 sivua
¬¬¬¬¬¬¬¬¬¬¬¬¬¬¬¬¬¬¬¬¬¬¬¬¬¬¬¬¬¬¬¬¬¬¬¬¬¬¬¬¬¬¬¬¬¬¬¬¬¬¬¬¬¬¬¬¬¬¬¬¬¬¬¬¬¬¬¬¬¬¬
Opinnäytetyön tarkoituksena on kuvata kokemuksia koulukiusaamisen merkitystä aikuisuuteen sekä selviytymiskeinoja aikuisuuteen ja mahdollisimman ehjään mielenterveyteen. Tavoitteena oli tuottaa kokemuksellista tietoa aikuisen näkökulmasta nuoruudessa koetun koulukiusaamisen merkityksestä nykypäivään.
Opinnäytetyössä on käytetty laadullista eli kvalitatiivista tutkimusmenetelmää. Aineisto on koottu avoimia kysymyksiä sisältävällä kyselylomakkeella. Kyselyyn vastasivat mielenterveyspalveluja käyttävät asiakkaat. Opinnäytetyömme analyysimenetelmänä on aineistolähtöinen sisällönanalyysi.
Opinnäytetyön tulosten perusteella nuoruudessa koulukiusaamisen merkitykset näkyvät aikuisuudessa mm. masentuneisuutena, huonona itsetuntona, heikentäen toimintakykyä, ja aiheuttaen vaikeuksia sosiaalisissa tilanteissa. Vastauksista erityisesti nousi esille huono itsetunto. Koulukiusaamisesta selviämiseen auttoivat läheisten tuki, terapia ja harrastukset. Vastaajat kokivat mielenterveyspalvelujen auttaneen selviytymisessä.
Jatkotutkimusehdotukseksi nousivat opinnäytetyömme aiheesta tehtävä kokemuksellinen tutkimus. Jatkotutkimuksessa olisi hyödyllistä selvittää kokemuksia kiusaajan näkökulmasta. Saako kiusaaja riittävästi apua pahaan oloonsa?
Avainsanat: Koulukiusaaminen, masennus, ahdistuneisuus, dissosiaatiohäiriö, selviytymiskeinot.