Kunden i åtanke : En studie i kundservice
Hägglund, Jenna (2012)
Hägglund, Jenna
Vaasan ammattikorkeakoulu
2012
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2012121018915
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2012121018915
Tiivistelmä
Detta arbete är ett beställningsarbete av Kuudes Laaksonen Oy (McDonald’s Kokkola). Syftet med detta lärdomsprov är att undersöka vad restaurangen Kuudes Laaksonen Oy:s kunder anser om betjäningen, renligheten och kvaliteten samt hur restaurangen kan använda dessa svar för att förbättra verksamheten inom dessa områden. Undersökningen är av kvantitativ ansats och frågeformulär har använts som datainsamlingsmetod. 115 frågeformulär delades ut varav 115 besvarades. 7 frågeformulär förkastades dock. Ur undersökningen framkom både positiva och negativa saker, merparten av svaren var positiva. Respondenterna anser att betjäningen är vänlig, men lite långsam. Respondenterna önskar också mer betjäning på eget modersmål. Om renligheten anser respondenterna att restaurangen lyckas, men att restaurangen borde vara mer noggrann och effektivare. Kvaliteten på produkterna är bra, men respondenterna vill att restaurangen är mycket noggrann med specialbeställningar och att det är ytterst viktigt att personalen kan ge information om vad produkterna innehåller. This thesis is an order from Kuudes Laaksonen Oy (McDonald’s Kokkola). The main point with this thesis is to study what customers of the restaurant Kuudes Laaksonen Oy think of the service, cleanliness and the quality as well as how the restaurant can use these answers to improve these areas. The study is of quantitative approach and questionnaires were used as when the data was collected. 115 questionnaires were distributed and 115 were answered. 7 questioners were abolished. The study gave both positive and negative things, mostly positive. The respondents think that the service is friendly but a bit slow. They also want more service in their own mother tongue. About the cleanliness the respondents thinks that it is good, but that the restaurant needs to be more precise and efficient. The quality of the products is good, but the respondents want the restaurant to be more precise with special orders and that the personal can give correct information of what the products contains.