Seikkailukasvatus työvälineenä lastensuojelulaitokseen sijoitettujen lasten ja nuorten ympäristökasvatuksessa
Holmström, Otto (2012)
Holmström, Otto
Kemi-Tornion ammattikorkeakoulu Lapin ammattikorkeakoulu
2012
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2012121219194
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2012121219194
Tiivistelmä
Opinnäytetyön kuvaus: Selvitys seikkailukasvatuksen avulla toteutuvasta ympäristökasvatuksesta lastensuojelulaitoksessa. Opinnäytetyössäni selvitin, onko seikkailukasvatusta hyväksi käyttäen mahdollista päästä ympäristökasvatuksen tavoitteisiin lastensuojelulaitokseen sijoitettujen lasten ja nuorten parissa.
Teoreettinen ja käsitteellinen esittely: Opinnäytetyön teoreettisessa osassa käsittelin ympäristö- ja seikkailukasvatusta osana lastensuojelulaitoksen kasvatustyötä. Ympäristökasvatus on nähty keinona tukea nuoren yhteisöön kasvua. Ympäristökasvatusta voidaan toteuttaa seikkailukasvatuksen avulla.
Metodologinen esittely: Tutkimus oli laadullinen tutkimus. Aineiston keruumenetelminä käytin kyselyä ja haastattelua. Kohdistin kyselyn yhden lastensuojelulaitoksen kasvatushenkilökunnalle. Kyselylomakkeesta nousseiden teemojen pohjalta haastattelin yhtä lastensuojelulaitoksen työntekijää, joka oli saanut koulutuksen seikkailukasvatukseen.
Keskeiset tutkimustulokset: Vastauksista kävi ilmi, että 80% lastensuojelulaitoksen kasvatushenkilökunnasta piti ympäristökasvatusta tärkeänä kasvatustyössään ja 20% jokseenkin tärkeänä. Useimpien vastanneiden (80%) mielestä ympäristökasvatusta tulisi lisätä kasvatustyössä. Vastaajien (80%) mielestä seikkailukasvatus tapahtuu luonnossa ja ympäristössä. Haastattelussa selvisi, että seikkailukasvatuksessa koetut huippuhetket, itsensä ylittämiset, ovat seikkailukasvatuksen parasta antia nuorelle. Seikkailukasvatuksessa nuori joutuu motivoitumaan ja keskittymään tekemiseensä ja näin hän oppii paljon niin itsestään kuin myös vallitsevasta ympäristöstä.
Johtopäätökset: Lastensuojelulaitoksen kasvatushenkilökunta piti erittäin tärkeänä ympäristökasvatusta ja ympäristökasvatuksen osuutta tulisikin kasvatustyössä lisätä. Lastensuojelulaitokseen sijoitettujen lasten ja nuorten kanssa työskentelevien mielestä seikkailukasvatus oli hyvä keino motivoida lapsi tai nuori huomioimaan ympäristönsä.
Teoreettinen ja käsitteellinen esittely: Opinnäytetyön teoreettisessa osassa käsittelin ympäristö- ja seikkailukasvatusta osana lastensuojelulaitoksen kasvatustyötä. Ympäristökasvatus on nähty keinona tukea nuoren yhteisöön kasvua. Ympäristökasvatusta voidaan toteuttaa seikkailukasvatuksen avulla.
Metodologinen esittely: Tutkimus oli laadullinen tutkimus. Aineiston keruumenetelminä käytin kyselyä ja haastattelua. Kohdistin kyselyn yhden lastensuojelulaitoksen kasvatushenkilökunnalle. Kyselylomakkeesta nousseiden teemojen pohjalta haastattelin yhtä lastensuojelulaitoksen työntekijää, joka oli saanut koulutuksen seikkailukasvatukseen.
Keskeiset tutkimustulokset: Vastauksista kävi ilmi, että 80% lastensuojelulaitoksen kasvatushenkilökunnasta piti ympäristökasvatusta tärkeänä kasvatustyössään ja 20% jokseenkin tärkeänä. Useimpien vastanneiden (80%) mielestä ympäristökasvatusta tulisi lisätä kasvatustyössä. Vastaajien (80%) mielestä seikkailukasvatus tapahtuu luonnossa ja ympäristössä. Haastattelussa selvisi, että seikkailukasvatuksessa koetut huippuhetket, itsensä ylittämiset, ovat seikkailukasvatuksen parasta antia nuorelle. Seikkailukasvatuksessa nuori joutuu motivoitumaan ja keskittymään tekemiseensä ja näin hän oppii paljon niin itsestään kuin myös vallitsevasta ympäristöstä.
Johtopäätökset: Lastensuojelulaitoksen kasvatushenkilökunta piti erittäin tärkeänä ympäristökasvatusta ja ympäristökasvatuksen osuutta tulisikin kasvatustyössä lisätä. Lastensuojelulaitokseen sijoitettujen lasten ja nuorten kanssa työskentelevien mielestä seikkailukasvatus oli hyvä keino motivoida lapsi tai nuori huomioimaan ympäristönsä.