Nuoren esimiehen itsetuntemus ja sen merkitys vuorovaikutustilanteissa
Timonen, Sanna (2012)
Timonen, Sanna
Oulun seudun ammattikorkeakoulu
2012
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2012121219260
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2012121219260
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tarkoituksena oli tutkia nuoren esimiehen itsetuntemusta ja sen merkitystä vuorovaikutustilanteissa. Aihetta tarkasteltiin nuorten esimiesten näkökulmasta. Tavoitteena oli selvittää kokevatko nuoret esimiehet itsetuntemuksen tiedostamisen tärkeäksi ja millainen vaikutus itsetuntemuksella on vuorovaikutustilanteissa.
Opinnäytetyön tietoperusta koottiin itsetuntemusta, vuorovaikutusta, esimiestyötä ja nuoria esimiehiä käsittelevästä kirjallisuudesta sekä internet-lähteistä. Työn tietoperusta jaettiin kolmeen osa-alueeseen, joita olivat itsetuntemus, vuorovaikutus ja esimiestyö.
Tutkimus toteutettiin kvalitatiivista tutkimusmenetelmää hyödyntäen. Tutkimukseen valittiin haastateltaviksi henkilöitä, jotka olivat iältään noin 30 -vuotiaita ja toimivat esimiesasemassa pienissä sekä suurissa organisaatioissa. Kaikille tutkimukseen valituille henkilöille lähetettiin haastattelulomake sähköpostitse. Haastattelulomake toteutettiin strukturoidulla menetelmällä. Aineiston analyysimenetelmänä käytettiin teemoittelua.
Tutkimustuloksista selviää, että nuoret esimiehet ovat hyvin itsensä tuntevia ja tiedostavat omat toimintatapansa. Esimies tarvitsee vahvaa itsetuntemusta pystyäkseen ohjaamaan muita oikeaan suuntaan. Vastaajat kokevat myös itsetuntemuksen tärkeäksi sekä olevan olennainen osa heidän jokapäiväistä toimintaansa. Esimiehen täytyy vuorovaikutustilanteessa pystyä avoimesti kommunikoimaan alaistensa kanssa vaikeistakin asioista ja tehdä päätöksiä kuunnellen muita.
Opinnäytetyön tietoperusta koottiin itsetuntemusta, vuorovaikutusta, esimiestyötä ja nuoria esimiehiä käsittelevästä kirjallisuudesta sekä internet-lähteistä. Työn tietoperusta jaettiin kolmeen osa-alueeseen, joita olivat itsetuntemus, vuorovaikutus ja esimiestyö.
Tutkimus toteutettiin kvalitatiivista tutkimusmenetelmää hyödyntäen. Tutkimukseen valittiin haastateltaviksi henkilöitä, jotka olivat iältään noin 30 -vuotiaita ja toimivat esimiesasemassa pienissä sekä suurissa organisaatioissa. Kaikille tutkimukseen valituille henkilöille lähetettiin haastattelulomake sähköpostitse. Haastattelulomake toteutettiin strukturoidulla menetelmällä. Aineiston analyysimenetelmänä käytettiin teemoittelua.
Tutkimustuloksista selviää, että nuoret esimiehet ovat hyvin itsensä tuntevia ja tiedostavat omat toimintatapansa. Esimies tarvitsee vahvaa itsetuntemusta pystyäkseen ohjaamaan muita oikeaan suuntaan. Vastaajat kokevat myös itsetuntemuksen tärkeäksi sekä olevan olennainen osa heidän jokapäiväistä toimintaansa. Esimiehen täytyy vuorovaikutustilanteessa pystyä avoimesti kommunikoimaan alaistensa kanssa vaikeistakin asioista ja tehdä päätöksiä kuunnellen muita.