Blogi yrityskuvan vahvistajana ja myynnin lisääjänä vähittäiskaupassa : Case Blogin käyttöönoton suunnitteluprosessi
Koskimies, Janne (2012)
Koskimies, Janne
Savonia-ammattikorkeakoulu
2012
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2012121319371
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2012121319371
Tiivistelmä
Opinnäytetyön aiheena oli tutkia yritysblogin mahdollisuuksia myynnin lisääjänä ja yrityskuvan vahvistajana yrityksen käytössä. Lisäksi tavoitteena oli suunnitella ne käytännön asiat, jotka tulee ottaa huomioon omaa yritysblogia luotaessa. Yhteisöllisen median ja erityisesti blogien jatkuva suosion kasvu on herättänyt viime vuosien aikana yrityksien mielenkiinnon ja halun hyötyä tästä uudesta kanavasta tavoittaakseen uusia asiakkaita.
Opinnäytteen teoreettisessa osassa käsiteltiin kaupanalan muutosta sekä uuden median ja blogien syntymistä. Teoreettisen osan tiedot hankittiin eri kirjallisuus- ja verkkolähteistä joissa oli tutkittu aiheen eri osa-alueita. Opinnäytteen käytännön osuus, blogin käyttöönoton suunnitteluprosessi, toteutettiin yhteistyössä kohdeyrityksen ydinhenkilöstön kanssa.
Opinnäytteestä käy ilmi se, millä tavalla blogit voivat olla hyödyllisiä yrityksille: yrityskuvan muotoutumisen ja myynnin lisäämisen kautta. Positiivinen yrityskuva voi vahvistua, kun asiakas kokee suhteen yritykseen ja sen tuotteisiin itselleen merkityksellisemmäksi blogin tarjoaman interaktiivisuuden kautta. Positiivisella kokemuksella taas on positiivinen vaikutus ostoaikeisiin. Opinnäytteen tuloksena saatiin aikaiseksi runko suunnitteluprosessista vähittäiskaupan yrityksille jotka suunnittelevat oman yritysblogin käyttöönottamista.
Opinnäytteen teoreettisessa osassa käsiteltiin kaupanalan muutosta sekä uuden median ja blogien syntymistä. Teoreettisen osan tiedot hankittiin eri kirjallisuus- ja verkkolähteistä joissa oli tutkittu aiheen eri osa-alueita. Opinnäytteen käytännön osuus, blogin käyttöönoton suunnitteluprosessi, toteutettiin yhteistyössä kohdeyrityksen ydinhenkilöstön kanssa.
Opinnäytteestä käy ilmi se, millä tavalla blogit voivat olla hyödyllisiä yrityksille: yrityskuvan muotoutumisen ja myynnin lisäämisen kautta. Positiivinen yrityskuva voi vahvistua, kun asiakas kokee suhteen yritykseen ja sen tuotteisiin itselleen merkityksellisemmäksi blogin tarjoaman interaktiivisuuden kautta. Positiivisella kokemuksella taas on positiivinen vaikutus ostoaikeisiin. Opinnäytteen tuloksena saatiin aikaiseksi runko suunnitteluprosessista vähittäiskaupan yrityksille jotka suunnittelevat oman yritysblogin käyttöönottamista.