Oppiva organisaatio, : Henkilöstön oppimistavat ja toiminnan kehittäminen
Parikka, Eila (2012)
Parikka, Eila
Savonia-ammattikorkeakoulu
2012
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2012121419542
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2012121419542
Tiivistelmä
Työn aiheena on oppiva organisaatio ja kohteena metalliteollisuuden kansainvälinen yritys. Opinnäytetyön tarkoituksena oli selvittää yrityksen henkilöstön omia toiveita oppimistavasta ja -keinoista ja mitä tietoa he tarvitsisivat kehittääkseen itseään ja työyhteisöään. Lisäksi tutkittiin miten heidän mielestään nykyinen koulutustarjonta vastaa koulutustarpeita. Opinnäytetyössä selvitettiin myös mitä vaihtoehtoja he valitsisivat uuden oppimiseen ja itsensä kehittämiseen mahdollisesti tarjolla olevista kannustuskeinoista. Kyselyssä mainittu työryhmä voi olla oma osasto, oma tehdas, divisioona tai koko konserni.
Opinnäytetyön kysymykset liittyivät yrityksessä samaan aikaan toteutettuun työhyvinvointi-kyselyyn. Työhyvinvointikyselyn suoritti ulkopuolinen yritys. Osa henkilöstöstä vastasi kyselyyn sähköisesti ja osa sai kyselyn paperilla. Kysymykset olivat monimuotokysymyksiä ja osa vapaavalintaisia kysymyksiä. Tutkimusmenetelmänä käytettiin kvantitatiivista ja kvalitatiivista menetelmää.
Tulosten mukaan henkilöstö on halukas kehittämään itseään. Suurin osa vastauksista oli positiivisia. Opinnäytetyössä analysoitiin tarkemmin sitä, että vaikuttavatko henkilöstöryhmä tai työssäolovuodet siihen, mitä arvosanoja henkilöstö on antanut. Tutkimuksen perusteella voidaan tehdä päätelmä, että henkilöstöryhmä ja työssäolovuodet vaikuttavat siihen kuinka henkilöstö on vastannut ja mitä vaihtoehtoja he ovat valinneet.
Opinnäytetyön tutkimuksen mukaan yrityksen tulisi kehittää koulutuksia henkilöstön toiveiden mukaisesti paremman oppimistuloksen saavuttamiseksi. Myöhemmin voisi tutkia kuinka yrityksessä on muutettu koulutusta ja oppimistapoja.
Opinnäytetyön kysymykset liittyivät yrityksessä samaan aikaan toteutettuun työhyvinvointi-kyselyyn. Työhyvinvointikyselyn suoritti ulkopuolinen yritys. Osa henkilöstöstä vastasi kyselyyn sähköisesti ja osa sai kyselyn paperilla. Kysymykset olivat monimuotokysymyksiä ja osa vapaavalintaisia kysymyksiä. Tutkimusmenetelmänä käytettiin kvantitatiivista ja kvalitatiivista menetelmää.
Tulosten mukaan henkilöstö on halukas kehittämään itseään. Suurin osa vastauksista oli positiivisia. Opinnäytetyössä analysoitiin tarkemmin sitä, että vaikuttavatko henkilöstöryhmä tai työssäolovuodet siihen, mitä arvosanoja henkilöstö on antanut. Tutkimuksen perusteella voidaan tehdä päätelmä, että henkilöstöryhmä ja työssäolovuodet vaikuttavat siihen kuinka henkilöstö on vastannut ja mitä vaihtoehtoja he ovat valinneet.
Opinnäytetyön tutkimuksen mukaan yrityksen tulisi kehittää koulutuksia henkilöstön toiveiden mukaisesti paremman oppimistuloksen saavuttamiseksi. Myöhemmin voisi tutkia kuinka yrityksessä on muutettu koulutusta ja oppimistapoja.