Nauhahiontanopeuden nostamisen vaikutukset hiontalinjan tuotantotehokkuuteen
Lammi, Ida-Mari (2012)
Lammi, Ida-Mari
Kemi-Tornion ammattikorkeakoulu Lapin ammattikorkeakoulu
2012
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2012121419481
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2012121419481
Tiivistelmä
Tässä opinnäytetyössä tutkittiin kiilapyörämuutoksen vaikutuksia nauhahiontalinjan ajonopeuksiin ja kapasiteettiin. Työn tarkoituksena oli määrittää maksimaaliset linjanopeudet eri toimitustilaisille asiakastuotenauhoille. Yksi päätavoitteista oli selvittää hiontalinjan nykyinen tuotantotehokkuus analysoimalla historiatietoa, minkä jälkeen tarkasteltiin kiilapyörämuutoksen vaikutusta nykytilanteeseen. Samalla työssä tarkasteltiin asiakashiottujen tuotenauhojen pinnanlaadun kehittymistä linjanopeuden noustessa.
Työssä esitellään ruostumattoman teräksen valmistuksen pääkohdat, nauhahiontalinjalla valmistettavat tuotteet sekä linjan rakenne. Teoriaosiossa käsitellään niitä pinnankarheuden mittaamisen perustermejä, joita kokeellisessa osiossa on käytetty.
Esitutkimusosassa tarkasteltiin nauhahiontalinjan suorituskykyä ennen kiilapyörä-muutoksen toteuttamista. Näitä tuloksia verrattiin kokeellisen osion tuloksiin. Kokeellisessa osassa selvitettiin käytännön olosuhteissa kiilapyörämuutoksen vaikutusta ajonopeuksiin ja pinnankarheuden käyttäytymiseen. Näiden tulosten perusteella linjalle laadittiin ohjeet eri toimitustilojen ajamiseen ottaen huomioon eri laadut, paksuus- ja leveysalueet.
Testien perusteella määritettiin hiontalinjalle ajoohjeet eri laatujen ja dimensioiden ajamiseen uusilla ajonopeuksilla. Kiilapyörämuutoksen avulla ajonopeuksia voidaan nostaa, muttei kuitenkaan kaikilla toimitustiloilla ja dimensioilla. Uuden ajonopeuden määrittäminen on vaikeaa, koska tilanne on katsottava rullakohtaisesti. Hiomanauhojen laatu ja kuluneisuus sekä ajettavan rullan pinnanlaatu vaikuttavat omalta osaltansa maksimaaliseen ajonopeuden määrittämiseen. Uusilla ohjeistetuilla ajonopeuksilla voidaan kuitenkin lähes kaksinkertaistaa linjan tuotantotehokkuus.
Työssä esitellään ruostumattoman teräksen valmistuksen pääkohdat, nauhahiontalinjalla valmistettavat tuotteet sekä linjan rakenne. Teoriaosiossa käsitellään niitä pinnankarheuden mittaamisen perustermejä, joita kokeellisessa osiossa on käytetty.
Esitutkimusosassa tarkasteltiin nauhahiontalinjan suorituskykyä ennen kiilapyörä-muutoksen toteuttamista. Näitä tuloksia verrattiin kokeellisen osion tuloksiin. Kokeellisessa osassa selvitettiin käytännön olosuhteissa kiilapyörämuutoksen vaikutusta ajonopeuksiin ja pinnankarheuden käyttäytymiseen. Näiden tulosten perusteella linjalle laadittiin ohjeet eri toimitustilojen ajamiseen ottaen huomioon eri laadut, paksuus- ja leveysalueet.
Testien perusteella määritettiin hiontalinjalle ajoohjeet eri laatujen ja dimensioiden ajamiseen uusilla ajonopeuksilla. Kiilapyörämuutoksen avulla ajonopeuksia voidaan nostaa, muttei kuitenkaan kaikilla toimitustiloilla ja dimensioilla. Uuden ajonopeuden määrittäminen on vaikeaa, koska tilanne on katsottava rullakohtaisesti. Hiomanauhojen laatu ja kuluneisuus sekä ajettavan rullan pinnanlaatu vaikuttavat omalta osaltansa maksimaaliseen ajonopeuden määrittämiseen. Uusilla ohjeistetuilla ajonopeuksilla voidaan kuitenkin lähes kaksinkertaistaa linjan tuotantotehokkuus.