Kommunikation inom internationellt företag
Franzén, Ann (2012)
Franzén, Ann
Vaasan ammattikorkeakoulu
2012
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2012121719743
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2012121719743
Tiivistelmä
Handlar om ett internationell företag och hur kommunikation fungera inom företaget. Första tanken om internationell företag är hur ett företag skall överleva internationellt och inte lägga vikten på hur ett internationellt företag fungerar internt. Med en framgångsrik intern marknadsföring får företag en mer motiverad och bättre informerad personal samt trivsel runt om på olika arbetsplatser. Syftet med lärdomsprovet är att undersöka hur den interna kommunikationen fungera i internationella företag, som heter Piloxing, och hur pass motiverande är instruktörer för Piloxing. Genom denna undersökning hoppas jag på att det kan leda till att förbättra den interna kommunikationen och om det uppkommer brister inom detta område. Utgående av resultatet vill jag också ge förslag på hur arbetsmotivationen inom företaget kan förbättras och vilka åtgärder som skall vidtas. Lärdomsprovets teori del handlar om teorier som kretsar runt intern marknadsföring, intern kommunikation samt motivationsteorier. Undersökningen är gjord på enkätundersökning av kvantitativ karaktär. 26 av 1100 instruktörer har svarat på enkäten via internet, det vill säga att svarsprocenten ligger på 2,36 % som är väldigt låg och undersökningen kan inte förknippas till verkligheten. Men jag har ändå gått igenom svaren och resultatet visar att det finns brister inom kommunikation och informationsflödet behöver förbättras. The first concern of an International company is how it will survive in the international market, preoccupation with the internal function and wellbeing is often put aside. With a successful internal marketing companies get more motivated and informed employees and, moreover, it contributes to a better environment in the work place. The purpose of the thesis is to look into how the internal communication works in an international company, Piloxing, and how motivated the instructors are for Piloxing. Through the study I hope for better internal communication and to eliminate the lacks in the internal communication. I hope also that I can provide, and give suggestion for, how the motivation among the instructors for the company can be improved. The theory part presents different theories such as internal marketing, internal communication and motivation theories. The survey for the empirical part is based on a qualitative research. 26 of 1,100 instructors have responded to the survey which was carried out electronically, through the Internet. The response rate was 2.36 % which is very low and the research results are not sufficient for giving a valid result. However, I have studied and processed the responses from the research and based on the results obtained there is a lack of communication and the information flow should be improved