Lapsen seksuaalisen hyväksikäytön ennaltaehkäisy : Materiaalin kehittäminen terveydenhoitajan työn tueksi
Pekkonen, Suvi; Tamminen, Saratuuli (2012)
Pekkonen, Suvi
Tamminen, Saratuuli
Metropolia Ammattikorkeakoulu
2012
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2012121018840
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2012121018840
Tiivistelmä
Opinnäytetyö on osa laajempaa hanketta, jonka tarkoituksena on seksuaaliterveyden edistäminen koulu- ja opiskeluterveydenhuollossa sekä ammatillisessa koulutuksessa 2008–2011. Opinnäytetyömme tavoitteena on alakouluikäisen lapsen seksuaaliterveyden edistäminen. Työmme tarkoituksena on laatia suunnitelma pelikorteista apuvälineeksi terveydenhoitajalle lapsen itsemääräämisen tukemiseen seksuaaliterveyskasvatuksessa. Pelikortteja voidaan käyttää terveydenhoitajan vastaanotolla yksilökeskusteluissa. Pelikortit soveltuvat käytettäväksi myös muille lasten kanssa työskenteleville ja niitä voidaan hyödyntää erilaisissa ryhmä- ja opetustilanteissa. Pelikorttien aihealueet ovat jaettu neljään eri kategoriaan, jotka pohjautuvat lapsen itsemääräämisen tukemiseen. Aihealueina korteissa ovat; oman kehon yksityisyys ja itsemäärääminen, seksuaalisen hyväksikäytön yritysten tekotavat, riskitilanteiden toimintaohjeet ja sosiaalisen median turvallinen käyttö.
Vuosina 1998–1999 Suomessa tuli viranomaisten tietoon vuoden aikana 778 lapsen seksuaalisen hyväksikäytön epäilyä. Vuonna 2009 tehdyn tutkimuksen mukaan seksuaalisen hyväksikäytön uhreja on eniten 12–14-vuotiaiden joukossa. Varhain aloitettu itsemääräämisen tukeminen turvataitokasvatuksen keinoin on ennaltaehkäisevää seksuaaliterveyskasvatusta.
Työn haasteena on ollut vähäinen aikaisempi tutkittu tieto alakouluikäisten lasten seksuaaliterveyskasvatuksesta ja itsemääräämisen tukemisesta. Seksuaalisesti hyväksikäytetyn lapsen tunnistaminen ja kohtaaminen on edelleen puutteellista. Lapsen seksuaaliterveyskasvatusta ja lapsen itsemääräämistä olisi aiheiden tärkeyden takia tarpeellista tutkia lisää. Puutteellinen tutkimustieto alakouluikäisen lapsen itsemääräämisen kehittymisestä ja tukemisesta on hankaloittava tekijä suunnitellessa materiaalia tulevaisuudessa. Lisämateriaalin suunnitteleminen ja niiden pohjalta kehitettyjen materiaalien pilotointi alakouluissa antaisi mahdollisuuden tunnistaa parhaiten lapsen itsemääräämistä tukeva ja terveydenhoitajan työtä vahvistava apuväline.
Vuosina 1998–1999 Suomessa tuli viranomaisten tietoon vuoden aikana 778 lapsen seksuaalisen hyväksikäytön epäilyä. Vuonna 2009 tehdyn tutkimuksen mukaan seksuaalisen hyväksikäytön uhreja on eniten 12–14-vuotiaiden joukossa. Varhain aloitettu itsemääräämisen tukeminen turvataitokasvatuksen keinoin on ennaltaehkäisevää seksuaaliterveyskasvatusta.
Työn haasteena on ollut vähäinen aikaisempi tutkittu tieto alakouluikäisten lasten seksuaaliterveyskasvatuksesta ja itsemääräämisen tukemisesta. Seksuaalisesti hyväksikäytetyn lapsen tunnistaminen ja kohtaaminen on edelleen puutteellista. Lapsen seksuaaliterveyskasvatusta ja lapsen itsemääräämistä olisi aiheiden tärkeyden takia tarpeellista tutkia lisää. Puutteellinen tutkimustieto alakouluikäisen lapsen itsemääräämisen kehittymisestä ja tukemisesta on hankaloittava tekijä suunnitellessa materiaalia tulevaisuudessa. Lisämateriaalin suunnitteleminen ja niiden pohjalta kehitettyjen materiaalien pilotointi alakouluissa antaisi mahdollisuuden tunnistaa parhaiten lapsen itsemääräämistä tukeva ja terveydenhoitajan työtä vahvistava apuväline.