Unelmien häitä etsimässä : Markkinointitutkimus Freya's Beautyroomille
Kauppinen, Henna (2012)
Kauppinen, Henna
Vaasan ammattikorkeakoulu
2012
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2012121719810
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2012121719810
Tiivistelmä
Jokainen morsiuspari haluaa viettää unelmiensa häitä, mutta ihmiset ovat yhä kiireisempiä ja mukavuudenhaluisempia. Siksi kynsimuotoilijan työtä tekevä Freya’s Beautyroomin yrittäjä halusi selvittää, olisiko Suomessa kysyntää täyden palvelun häätalolle – sellaista kun ei kotimaasta vielä löydy. Tutkimuksen tarkoituksena on myös kartoittaa, mitä palveluita morsiusparit häidensä toteuttamiseen tarvitsevat ja haluavat. Koska tutkimuksen toimeksiantajana on palveluyritys, tutkimuksen sekundääritiedot keskittyvät suurelta osin palveluun, sen laatuun, odotuksiin palvelun laadusta ja palvelutapaamiseen. Kuluttajan päätöksentekoprosessin yhteydessä käsitellään imagon ja markkinointiviestinnän vaikutuksia päätöksentekoon sekä esitellään asiakassuhteen elinkaari. Teoriaosan lopussa tutustutaan segmentoitiin sekä nykyisen kysynnän mittaamisen ja tulevan kysynnän ennustamisen menetelmiin. Kiintiöpoiminnalla haastateltaviksi valittiin kaksi naimisiin mennyttä paria ja kaksi häitään vasta suunnittelevaa paria. Tutkimus suoritettiin ohjattuina syvähaastatteluina, jotka tutkija toteutti itse.
Suorittamalla haastattelut itse pystyin tekemään tarkentavia kysymyksiä saadakseni mahdollisimman laadukkaita vastauksia. Huolimatta vastaajien toisistaan hyvinkin paljon poikkeavista häistä, oli kaikilla jokseenkin samat palvelut käytössään. Monet vastaajista nauttivat itse häidensä suunnittelemisesta, eivätkä mieluusti antaisi työtä täysin jonkun ulkopuolisen käsiin. Vastaajat uskoivat, että mikäli häiden järjestämisellä olisi kova kiire ja rahaa voisi käyttää kuinka paljon tahansa, he voisivat ottaa kaikki palvelut saman katon alta, edellyttäen kuitenkin täydellistä päätösvaltaa kaikissa asioissa. Suomalaisen korviin palvelu kuulostaa melko amerikkalaiselta, ehkäpä hieman pöyhkeilevältä, ja saattaa saada morsiusparin näyttämään laiskalta.
Tutkimustulosten perusteella kokonaisvaltaisella hääpalvelulla voisi olla kysyntää, mutta aihetta kannattaisi tutkia vielä tarkemmin. Tutkimuksen validiteettia voidaan pitää riittävänä.
Suorittamalla haastattelut itse pystyin tekemään tarkentavia kysymyksiä saadakseni mahdollisimman laadukkaita vastauksia. Huolimatta vastaajien toisistaan hyvinkin paljon poikkeavista häistä, oli kaikilla jokseenkin samat palvelut käytössään. Monet vastaajista nauttivat itse häidensä suunnittelemisesta, eivätkä mieluusti antaisi työtä täysin jonkun ulkopuolisen käsiin. Vastaajat uskoivat, että mikäli häiden järjestämisellä olisi kova kiire ja rahaa voisi käyttää kuinka paljon tahansa, he voisivat ottaa kaikki palvelut saman katon alta, edellyttäen kuitenkin täydellistä päätösvaltaa kaikissa asioissa. Suomalaisen korviin palvelu kuulostaa melko amerikkalaiselta, ehkäpä hieman pöyhkeilevältä, ja saattaa saada morsiusparin näyttämään laiskalta.
Tutkimustulosten perusteella kokonaisvaltaisella hääpalvelulla voisi olla kysyntää, mutta aihetta kannattaisi tutkia vielä tarkemmin. Tutkimuksen validiteettia voidaan pitää riittävänä.