Opiskeluhuollon laadunhallinta Vaasan lyseon lukiossa : "Opiskelu sujuu täällä hyvin"
Kruger, Heli (2012)
Kruger, Heli
Vaasan ammattikorkeakoulu
2012
laatujohtaminenAll rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2012121719685
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2012121719685
Tiivistelmä
Tämän kehittämishankkeen tavoitteena oli luoda Vaasan lyseon lukion opiskeluhuollon laatutyöhön työkalu, laadunhallintamalli, joka helpottaisi opiskeluhuollon laatujohtamista ja kehittämistyötä. Tavoitteena oli mallin avulla arvioida opiskeluhuollon laatua sekä selvittää miten kyseinen laadunhallintamalli ja sen laatukriteerit sopivat yksikön opiskeluhuollon kehittämistyöhön.
Tämä kehittämistyö toteutettiin kommunikatiivisen toimintatutkimuksen periaatteiden mukaisesti. Kehittämisryhmään kuuluivat kehittäjä-tutkijan lisäksi oppilaitoksen opiskeluhuoltoryhmän jäsenet: apulaisrehtori, neljä opinto-ohjaajaa ja terveydenhoitaja. Toimintatutkimuksessa käytettiin monimenetelmällisyyttä. Kvalitatiivisen arvioinnin tueksi kerättiin asiakasnäkökulmasta kvantitatiiviset aineistot. Koulun hyvinvointiprofiili tuotti tietoa opiskelijoiden hyvinvoinnista ja terveydestä. Lisäksi huoltajilta tiedusteltiin survey-kyselyllä tyytyväisyyttä kodin ja oppilaitoksen yhteistyöhön sekä opiskeluhuoltoon liittyen.
Opiskeluhuollon laadunhallintamallin avulla arvioitiin opiskeluhuollon keskeiset rakenteisiin ja toimintaan liittyvät arviointialueet. Mallin avulla löytyivät opiskeluhuollon prosessien vahvuudet ja kehittämisalueet. Arvioinnin lopuksi kehittämisryhmä valitsi opiskeluhuoltotyön kehittämiskohteet. Mallia pidettiin toimivana ja sen katsottiin avaavan opiskeluhuollon prosessien vahvuuksia ja heikkouksia.
Vaasan lyseon lukion opiskeluhuollon vahvuuksia olivat muun muassa opiskeluhuollon kehittämiseen sitoutunut johtaminen ja opiskeluhuollon toiminnan selkeät vastuualueet sekä ohjauksellinen työnjako. Varhaisen puuttumisen tärkeitä toimintoja olivat ryhmänohjaus ja ikäryhmäpalaverit. Oppilaitoksen remontoidut tilat lisäsivät opiskelijoiden viihtyisyyttä. Ennaltaehkäisevää työtä tehtiin muun muassa teemapäivien ja hyvinvointiin liittyvien kurssien avulla. Oppimisen tueksi opettajat eriyttivät opetusta, tukiopetusjärjestelmää oli luotu ja opiskelijat kokivat saavansa ohjausta ja apua niin oppimiseen kuin hyvinvointiin ja terveyteen liittyen. Lyseossa oli hyvä ilmapiiri, sekä opiskelijoilla hyvät mahdollisuudet toteuttaa itseään. Sen sijaan opiskelijoiden osallisuuteen ja vaikuttamiseen tarvittaisiin parannusta. Kielten tukiopetusta ja yhteistyötä kotien kanssa tulisi kehittää. Lääkäripalvelujen puuttuminen heikensi prosesseja. Syrjäytymisen ehkäisemiseksi opiskelijoita ohjattiin kohdennetun tuen pariin. Opintojen keskeytykset olivat hallittuja.
Tämä kehittämistyö toteutettiin kommunikatiivisen toimintatutkimuksen periaatteiden mukaisesti. Kehittämisryhmään kuuluivat kehittäjä-tutkijan lisäksi oppilaitoksen opiskeluhuoltoryhmän jäsenet: apulaisrehtori, neljä opinto-ohjaajaa ja terveydenhoitaja. Toimintatutkimuksessa käytettiin monimenetelmällisyyttä. Kvalitatiivisen arvioinnin tueksi kerättiin asiakasnäkökulmasta kvantitatiiviset aineistot. Koulun hyvinvointiprofiili tuotti tietoa opiskelijoiden hyvinvoinnista ja terveydestä. Lisäksi huoltajilta tiedusteltiin survey-kyselyllä tyytyväisyyttä kodin ja oppilaitoksen yhteistyöhön sekä opiskeluhuoltoon liittyen.
Opiskeluhuollon laadunhallintamallin avulla arvioitiin opiskeluhuollon keskeiset rakenteisiin ja toimintaan liittyvät arviointialueet. Mallin avulla löytyivät opiskeluhuollon prosessien vahvuudet ja kehittämisalueet. Arvioinnin lopuksi kehittämisryhmä valitsi opiskeluhuoltotyön kehittämiskohteet. Mallia pidettiin toimivana ja sen katsottiin avaavan opiskeluhuollon prosessien vahvuuksia ja heikkouksia.
Vaasan lyseon lukion opiskeluhuollon vahvuuksia olivat muun muassa opiskeluhuollon kehittämiseen sitoutunut johtaminen ja opiskeluhuollon toiminnan selkeät vastuualueet sekä ohjauksellinen työnjako. Varhaisen puuttumisen tärkeitä toimintoja olivat ryhmänohjaus ja ikäryhmäpalaverit. Oppilaitoksen remontoidut tilat lisäsivät opiskelijoiden viihtyisyyttä. Ennaltaehkäisevää työtä tehtiin muun muassa teemapäivien ja hyvinvointiin liittyvien kurssien avulla. Oppimisen tueksi opettajat eriyttivät opetusta, tukiopetusjärjestelmää oli luotu ja opiskelijat kokivat saavansa ohjausta ja apua niin oppimiseen kuin hyvinvointiin ja terveyteen liittyen. Lyseossa oli hyvä ilmapiiri, sekä opiskelijoilla hyvät mahdollisuudet toteuttaa itseään. Sen sijaan opiskelijoiden osallisuuteen ja vaikuttamiseen tarvittaisiin parannusta. Kielten tukiopetusta ja yhteistyötä kotien kanssa tulisi kehittää. Lääkäripalvelujen puuttuminen heikensi prosesseja. Syrjäytymisen ehkäisemiseksi opiskelijoita ohjattiin kohdennetun tuen pariin. Opintojen keskeytykset olivat hallittuja.