Jokainen on jossakin hyvä - asuntolakurssin kehittäminen : Asuntolakurssilta unelmakämppäriksi
Tolonen, Anne; Laajalahti, Sinikka (2012)
Tolonen, Anne
Laajalahti, Sinikka
Savonia-ammattikorkeakoulu
2012
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2012121819850
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2012121819850
Tiivistelmä
Kehittämistyön tarkoituksena oli toisen asteen oppilaitoksen asuntolassa asuvien nuorten ja oppilaitoksen ammattilaisten kokemuksia hyödyntäen selvittää nuorten asuntolaelämään vaikuttavia asioita ja niiden vaikutusta nuoren tulevaisuuteen. Tavoitteena oli selvittää asuntolakurssin sisällön perusteet. Kurssin sisältö tukee nuorta asuntolan arjessa ja myöhemmin itsenäisessä elämässä. Työssä keskityttiin positiiviseen kannustamiseen, jonka menetelminä olivat sosiaalinen vahvistaminen, sosiaalisen pääoman, identiteetin ja itsetunnon vahvistaminen ja Green Care.
Opinnäytetyö tehtiin kvalitatiivisena tutkimuksena. Tiedonkeruumenetelmänä käytettiin teemahaastattelua ja haastateltavina olivat oppilaitoksen ammattilaiset ja kaksi nuorten ryhmää. Analysoinnissa käytettiin aineistolähtöistä sisällönanalyysiä. Kehittämistyö kuvattiin spiraalimallilla. Työssä hyödynnettiin myös palvelumuotoilun periaatteita.
Analyysin tuloksena nuoren asuntolaelämään ja tulevaisuuteen vaikuttavat arjen hallinta, yhteisöllisyys ja usko tulevaisuuteen. Tutkimus osoitti, että arjen hallintaan vaikuttivat säännöt, erilaisten aikuisten antama aika, sosiaalisten taitojen hallinta ja osallisuuden kokeminen. Yhteisöllisyyteen vaikuttivat tunnetaidot, vaikuttamismahdollisuudet ja yhteinen toiminta. Tulevaisuuden uskoon vaikuttivat positiivinen palaute, onnistumisen kokemukset ja sosiaaliset taidot.
Tulevaisuudessa tarvitaan erilaisia ja ennakkoluulottomia kokeiluja nuorten hyvinvoinnin lisäämiseen. Tarvitaan myös eri alojen yhteistyötä ja asioiden kehittämistä uusissa ympäristöissä. Kehittämistyössä nuorten osallistumis- ja vaikutusmahdollisuuksia on lisättävä. Sosiaalialan opinnäytetöinä voisi kehittää ja järjestää oppilaitosten asuntoloiden vapaa-ajan toimintaa.
Opinnäytetyö tehtiin kvalitatiivisena tutkimuksena. Tiedonkeruumenetelmänä käytettiin teemahaastattelua ja haastateltavina olivat oppilaitoksen ammattilaiset ja kaksi nuorten ryhmää. Analysoinnissa käytettiin aineistolähtöistä sisällönanalyysiä. Kehittämistyö kuvattiin spiraalimallilla. Työssä hyödynnettiin myös palvelumuotoilun periaatteita.
Analyysin tuloksena nuoren asuntolaelämään ja tulevaisuuteen vaikuttavat arjen hallinta, yhteisöllisyys ja usko tulevaisuuteen. Tutkimus osoitti, että arjen hallintaan vaikuttivat säännöt, erilaisten aikuisten antama aika, sosiaalisten taitojen hallinta ja osallisuuden kokeminen. Yhteisöllisyyteen vaikuttivat tunnetaidot, vaikuttamismahdollisuudet ja yhteinen toiminta. Tulevaisuuden uskoon vaikuttivat positiivinen palaute, onnistumisen kokemukset ja sosiaaliset taidot.
Tulevaisuudessa tarvitaan erilaisia ja ennakkoluulottomia kokeiluja nuorten hyvinvoinnin lisäämiseen. Tarvitaan myös eri alojen yhteistyötä ja asioiden kehittämistä uusissa ympäristöissä. Kehittämistyössä nuorten osallistumis- ja vaikutusmahdollisuuksia on lisättävä. Sosiaalialan opinnäytetöinä voisi kehittää ja järjestää oppilaitosten asuntoloiden vapaa-ajan toimintaa.