• Suomeksi
    • På svenska
    • In English
  • Suomi
  • Svenska
  • English
  • Kirjaudu
Hakuohjeet
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
Näytä viite 
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Tampereen ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt
  • Näytä viite
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Tampereen ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt
  • Näytä viite

Elämänhallinta nuorten syrjäytymisen vastavoimana : Millainen ohjaus tukee syrjäytymisvaarassa olevaa opiskelijaa ammatillisissa opinnoissa?

Kylväjä, Tiina (2012)

 
Tweet Tiedostoon pääsyä rajoitettu
 
Tiedostoon pääsyä rajoitettu
Avaa tiedosto
Kylvaja_Tiina.pdf (542.6Kt)
Lataukset: 


Kylväjä, Tiina
Tampereen ammattikorkeakoulu
2012
All rights reserved
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on
http://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2012121819862
Tiivistelmä
Tässä opinnäytetyössä arvioitiin osallistavasti ja asiakaslähtöisesti Ankkuri-projektissa toteutetun ohjauksen onnistumista syrjäytymisen ehkäisyn näkökulmasta. Sastamalan koulutuskuntayhtymässä toimineessa Ankkuri-projektissa annetun ohjauksen tavoitteena oli tukea syrjäytymisvaarassa olevan opiskelijan opintojen etenemistä, elämänhallintaa ja työelämävalmiuksia.

Opinnäytetyön tavoitteena oli selvittää miten Ankkuri-projektiin osallistuneet opiskelijat ja oppilaitosten keskeiset ohjaustyön toimijat kokivat syrjäytymisvaarassa olevan opiskelijan ohjauksen ja määritellä millainen ohjaus tukee opiskelijaa. Opinnäytetyö toteutettiin kvalitatiivisena eli laadullisena tutkimuksena.

Aineiston keruussa ja ana-lysoinnissa käytettiin sovellusta Bikva-arviointimallista. Bikva-menetelmän mukaisesti arviointi toteutettiin haastatteluketjuna ja haastatteluaineisto analysoitiin siirryttäessä haastatteluketjussa vaiheesta toiseen. Bikva-arviointiin osallistui neljästä ammatillisesta oppilaitoksesta yhteensä 30 syrjäytymisvaarassa olevaa opiskelijaa, 33 keskeistä ohjaus-työn toimijaa sekä koulutuskuntayhtymän johtoryhmä ja hallitus.

Elämänhallinnan tukeminen koettiin ensisijaiseksi asiaksi opiskelijan ohjaamisessa, ja tuloksissa kuvataan opiskelijan elämänhallintaa tukevan ohjauksen kuusi ominaispiirrettä. Ohjausta kuvaavat seuraavat kuusi tekijää: 1. etsivää työtä oppilaitoksen sisällä, 2. jalkautuvaa matalan kynnyksen ohjausta, 3. nopeaa puuttumista ja varhaista tukemista, 4. ohjaamista opiskelu- ja työkykyisyyteen, 5. ohjausta yhteistyössä opiskelijan ja ver-kostojen kanssa ja 6. yksilöllisesti räätälöityä ohjausta.

Oppilaitoksissa tulee olla tarjolla ohjausta, jotta syrjäytymisvaara ei muutu syrjäytymiseksi vaan opiskelijalla on mahdol-lisuus saada ohjauksesta tukea elämänhallintaansa. Syrjäytymisen ehkäisyn näkökulman huomioiminen oppilaitoksissa tiedollisella, taidollisella ja asenteellisella tasolla sekä riittävä resursointi opiskelijan elämänhallintaa tukevaan ohjaukseen mahdollistaa syrjäytymisen ehkäisyn oppilaitoksissa.
 
Kokoelmat
  • Opinnäytetyöt
Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus
 

Selaa kokoelmaa

NimekkeetTekijätJulkaisuajatKoulutusalatTutkintonimikkeetAsiasanatUusimmatKokoelmat

Henkilökunnalle

Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus