Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • På svenska
    • In English
  • Suomi
  • Svenska
  • English
  • Kirjaudu
Hakuohjeet
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
Näytä viite 
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Metropolia Ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt
  • Näytä viite
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Metropolia Ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt
  • Näytä viite

Mel Lewis - Big Band -rummunsoiton mestari : Analyysi Mel Lewisin soittotyylistä kappaleissa Little Pixie ja Ah’ That Freedom

Korko, Matias (2012)

 
Avaa tiedosto
Korko_Matias.pdf (2.221Mt)
Lataukset: 


Korko, Matias
Metropolia Ammattikorkeakoulu
2012
All rights reserved
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2012121920097
Tiivistelmä
Tämä opinnäytetyö käsittelee big band -rumpalia nimeltä Mel Lewis. Perehdyin erityisesti hänen soittotyyliinsä swing-tyylisissä kappaleissa Little Pixie sekä Ah’ That Freedom. Mel Lewis on yksi maailman arvostetuimmista big band -rumpaleista. Tarkoituksenani oli tran- skriptioanalyysin avulla havainnollistaa hänen soittotyyliään ja musiikillisia ratkaisujaan.
Valitsin tutkittavat kappaleet sillä perusteella että ne edustavat perinteistä swing-tyyliä, ne ovat sopivan eritempoisia sekä niistä löytyi paljon analyysin kannalta mielenkiintoisia ilmi- öitä. Lisäksi poimin ne samalta levyltä hyvän äänenlaadun vuoksi.
Tutkimuskysymykset olivat: (1) Kuka on Mel Lewis? (2) Millaisia asioita rumpalin tulee ot- taa huomioon toimiessaan big bandissa? (3) Mikä on olennaista swing-soitossa? (4) Mil- lainen oli Mel Lewisin lähestyminen big band -soittoon?
Tein transkriptioista mahdollisimman selkeitä, jotta niitä olisi helppo tulkita ja niitä voisi käyttää tarvittaessa harjoitusmateriaalina. Käytin tutkimuksessani apuna useita lehtihaas- tatteluja Mel Lewisista sekä joitakin videoituja haastatteluja, jonkin verran kirjallisuutta ja erästä radiohaastattelusarjaa vuodelta 1989.
Keskeisimmät havainnot Lewisin soitosta olivat:
- Ainutlaatuinen tapa fraseerata kolmimuunteisia kahdeksasosia.
- Toimiminen laajalla dynaamisella asteikolla.
- Melodialinjan huomioiminen orkestroinnissa.
- Soiton selkeys ja yksinkertaisuus.
 
Kokoelmat
  • Opinnäytetyöt
Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste
 

Selaa kokoelmaa

NimekkeetTekijätJulkaisuajatKoulutusalatAsiasanatUusimmatKokoelmat

Henkilökunnalle

Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste