Liiketoiminnan kehittäminen
Päivärinta, Johanna (2012)
Päivärinta, Johanna
Savonia-ammattikorkeakoulu
2012
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2012122020155
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2012122020155
Tiivistelmä
Opinnäytetyön toimeksiantajana toimi Askartelutarvike Puuhapussi KY. Tutkimusongelmana oli selvittää jo olemassa olevan liiketoiminnan kehittämistä. Työssä käydään läpi
miksi liiketoimintaa tulisi kehittää, miten sitä tulisi kehittää, mitä hyötyä liiketoiminnan kehittämisestä on toimivalle yritykselle sekä miltä näkökannalta liiketoimintaa olisi hyvä kehittää.
Tutkimus toteutettiin kyselylomakkeilla, joita tehtiin kahdenlaisia. Yrityksen yhteistyökumppaneille oli oma kysely sekä päivittäisille, liikkeessä asioiville asiakkaille oli omansa. Yhteistyökumppanit pyrittiin haastattelemaan, mikäli se oli mahdollista ja liikkeessä asioivat asiakkaat pystyivät vas-taamaan kyselyyn paikanpäällä. Kysely toteutettiin kesäkuussa 2012. Kyselyn tarkoituksena oli tuoda yrittäjälle lisää ajatuksia, joilla hän voisi kehittää omaa liiketoimintaansa. Esimerkiksi mitä uusia tuoteryhmiä asiakkaat haluaisivat liikkeestä löytyvän.
Prosessi oli kaiken kaikkiaan hyvin monimutkainen mitä lähemmäs loppua edettiin. Kyselyn vasta-usaikaa piti venyttää suunniteltua pidemmäksi. Juuri kun olin saanut kyselylomakkeet takaisin lop-pukesästä, sain kuulla yrittäjältä, ettei hän aio jatkaa liiketoimintaansa enää syksyllä. Tämä toki toi oman haasteensa, mutta prosessi päätettiin viedä loppuun, sillä työtä oli tehty paljon ja opinnäytetyö oli enää kirjoittamista vaille valmis. Loppujen lopuksi opinnäytetyö päätettiin viedä loppuun yleisellä tasolla, mutta näkökulma oli kuitenkin edelleen yrityksen kehittämisessä.
miksi liiketoimintaa tulisi kehittää, miten sitä tulisi kehittää, mitä hyötyä liiketoiminnan kehittämisestä on toimivalle yritykselle sekä miltä näkökannalta liiketoimintaa olisi hyvä kehittää.
Tutkimus toteutettiin kyselylomakkeilla, joita tehtiin kahdenlaisia. Yrityksen yhteistyökumppaneille oli oma kysely sekä päivittäisille, liikkeessä asioiville asiakkaille oli omansa. Yhteistyökumppanit pyrittiin haastattelemaan, mikäli se oli mahdollista ja liikkeessä asioivat asiakkaat pystyivät vas-taamaan kyselyyn paikanpäällä. Kysely toteutettiin kesäkuussa 2012. Kyselyn tarkoituksena oli tuoda yrittäjälle lisää ajatuksia, joilla hän voisi kehittää omaa liiketoimintaansa. Esimerkiksi mitä uusia tuoteryhmiä asiakkaat haluaisivat liikkeestä löytyvän.
Prosessi oli kaiken kaikkiaan hyvin monimutkainen mitä lähemmäs loppua edettiin. Kyselyn vasta-usaikaa piti venyttää suunniteltua pidemmäksi. Juuri kun olin saanut kyselylomakkeet takaisin lop-pukesästä, sain kuulla yrittäjältä, ettei hän aio jatkaa liiketoimintaansa enää syksyllä. Tämä toki toi oman haasteensa, mutta prosessi päätettiin viedä loppuun, sillä työtä oli tehty paljon ja opinnäytetyö oli enää kirjoittamista vaille valmis. Loppujen lopuksi opinnäytetyö päätettiin viedä loppuun yleisellä tasolla, mutta näkökulma oli kuitenkin edelleen yrityksen kehittämisessä.