Markkinointiviestinnän kehittäminen : Case Ynni
Junila, Teemu (2012)
Junila, Teemu
Oulun seudun ammattikorkeakoulu
2012
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
http://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2012122020232
http://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2012122020232
Tiivistelmä
Työn toimeksiantaja on vuonna 2010 perustettu koripalloseura Ynni, joka toimii ONMKY:n alaisuudessa. Ynni on Oulun alueen lippulaiva koripalloilussa, ja pelaa valtakunnallisessa 1.divisoonnassa. Opinnäytetyön tavoitteena on Ynnin markkinointiviestinnän kehittäminen ja tehostaminen. Vasta perustettu seura tarvitsee markkinointiviestintäänsä suunnitelmallisuutta ja johdonmukaisuutta. Seuran nykyinen markkinointiviestintä on ollut kohdistamatonta ja osittain tehotonta.
Opinnäytetyön tietoperusta on koottu alan kirjallisuudesta ja luennoilla opituista teorioista. Tutkimusmenetelminä on käytetty henkilöhaastatteluita ja kyselylomaketta. Henkilöhaastatteluilla pyrittiin keräämään tietoa seuran sisältä, ja haastateltavat olivat seuran organisaatioon kuuluvia jäseniä. Kyselylomake jaettiin seuran kotiottelussa, ja sen tarkoituksena oli kerätä tietoa seuran kannattajilta.
Opinnäytetyön tuloksena laadittiin markkinointiviestintäsuunnitelma. Suunnitelma perustuu haastatteluista ja kyselylomakkeesta saatuihin tietoihin. Suunnitelmaa tekee seuran markkinointiviestinnästä monipuolisempaa ja kohdistettua. Pääteemana on saada Ynnille näkyvyyttä ja tunnettuutta oululaisessa urheilukulttuurissa. Näillä keinoilla mielenkiintoa koripalloilua ja Ynniä kohtaan pyritään kasvattamaan.
Suunnitelma kattaa yhden kalenterivuoden, jossa on jokaiselle kuukaudelle merkittynä omat markkinointitoimenpiteet. Kalenteria käytetään työkaluna, kun suunnitellaan seuraavan kauden markkinointia. Tulevaisuudessa on pyrittävä kehittämään Ynni-brändiä. Vahvan brändijohtamisen avulla saadaan Ynni tutuksi kaikille oululaisille.
Opinnäytetyön tietoperusta on koottu alan kirjallisuudesta ja luennoilla opituista teorioista. Tutkimusmenetelminä on käytetty henkilöhaastatteluita ja kyselylomaketta. Henkilöhaastatteluilla pyrittiin keräämään tietoa seuran sisältä, ja haastateltavat olivat seuran organisaatioon kuuluvia jäseniä. Kyselylomake jaettiin seuran kotiottelussa, ja sen tarkoituksena oli kerätä tietoa seuran kannattajilta.
Opinnäytetyön tuloksena laadittiin markkinointiviestintäsuunnitelma. Suunnitelma perustuu haastatteluista ja kyselylomakkeesta saatuihin tietoihin. Suunnitelmaa tekee seuran markkinointiviestinnästä monipuolisempaa ja kohdistettua. Pääteemana on saada Ynnille näkyvyyttä ja tunnettuutta oululaisessa urheilukulttuurissa. Näillä keinoilla mielenkiintoa koripalloilua ja Ynniä kohtaan pyritään kasvattamaan.
Suunnitelma kattaa yhden kalenterivuoden, jossa on jokaiselle kuukaudelle merkittynä omat markkinointitoimenpiteet. Kalenteria käytetään työkaluna, kun suunnitellaan seuraavan kauden markkinointia. Tulevaisuudessa on pyrittävä kehittämään Ynni-brändiä. Vahvan brändijohtamisen avulla saadaan Ynni tutuksi kaikille oululaisille.