Lohjan kaupungin Kulttuuripolku : toimintamallin kehittäminen
Kavonius, Leea (2012)
Kavonius, Leea
Metropolia Ammattikorkeakoulu
2012
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2012122720313
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2012122720313
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tavoitteena oli kehittää kulttuuripolku -toimintamalli Lohjan kaupungille. Kulttuuripolkumallin tavoitteena on tarjota jokaiselle lohjalaiselle kulttuurielämyksiä ikään ja taustaan katsomatta.
Opinnäytetyössä keskityttiin päiväkoti- ja peruskouluikäisten lasten ja nuorten kulttuuripolkuosioon. Näin ollen opinnäytetyössä tarkastellaan myös varhaiskasvatus-, esiopetus- ja opetussuunnitelman perusteita taiteen ja kulttuurin osalta valtakunnallisella tasolla sekä selvitetään mitä Lohjan varhaiskasvatus-, esiopetus- ja opetussuunnitelmissa on tarjottu taiteen ja kulttuurin osalta lohjalaisille lapsille ja nuorille.
Kartoituksessa selvitetään, minkälainen kulttuuripolkumalli sopii Lohjalle parhaiten ottaen huomioon lohjalaiset kulttuurilaitokset ja kulttuuripalvelujen tarjoajat. Kehittämistyötä on tehty yhteistyössä lohjalaisten kuntatoimijoiden ja Lohjaan liittyvien kuntien toimijoiden kanssa sekä etsitty tietoa muiden kuntien kulttuuripolkumalleista. Työssä tarkastellaan viiden kaupungin kulttuuripolkuja. Selvityksen kohteena ovat Salon, Turun, Hyvinkään, Porvoon ja Espoon kulttuuripolut.
Aineiston keräämisen menetelminä käytettiin benchmarkingia, asiantuntijatyöpajoja menetelminä aivoriihi ja avoimet keskustelut sekä kulttuuriasiantuntijoiden teemahaastattelut. Näiden menetelmien tuloksilla kehitettiin Lohjalle sopiva kulttuuripolkumalli, jota pitkin lohjalainen voi kulkea vauvasta vaariin. Kartoituksessa selviää, että Lohjalle sopii parhaiten Turun kulttuuripolkumallin pohja, sillä se vastasi parhaiten Lohjan varhaiskasvatuksen, perusopetuksen ja kulttuuripalveluiden ajatusta siitä minkälainen Kulttuuripolku palvelee lohjalaisia parhaiten. Näiden perusteella muokattiin Lohjalle sopiva malli. Kulttuuripolkumalli testautettiin kolmella lohjalaisella varhaiskasvatus- ja opetuspuolen asiantuntijaryhmällä ennen mallin käyttöön ottoa. Tällä kartoitettiin ennakkoon mitkä asiat toimivat polussa ja mitkä asiat eivät toimi.
Konkreettisena lopputuloksena syntyi kuntatoimijoille jaettava Kulttuuripolun mallidokumentti sekä kuntalaisille kotiin jaettava Kulttuuripolku -esite. Lisäksi opinnäytetyön tuloksena syntyy kulttuuripolulle omat internet-sivut heti opinnäytetyön raporttiosuuden julkaisemisen jälkeen.
Opinnäytetyössä keskityttiin päiväkoti- ja peruskouluikäisten lasten ja nuorten kulttuuripolkuosioon. Näin ollen opinnäytetyössä tarkastellaan myös varhaiskasvatus-, esiopetus- ja opetussuunnitelman perusteita taiteen ja kulttuurin osalta valtakunnallisella tasolla sekä selvitetään mitä Lohjan varhaiskasvatus-, esiopetus- ja opetussuunnitelmissa on tarjottu taiteen ja kulttuurin osalta lohjalaisille lapsille ja nuorille.
Kartoituksessa selvitetään, minkälainen kulttuuripolkumalli sopii Lohjalle parhaiten ottaen huomioon lohjalaiset kulttuurilaitokset ja kulttuuripalvelujen tarjoajat. Kehittämistyötä on tehty yhteistyössä lohjalaisten kuntatoimijoiden ja Lohjaan liittyvien kuntien toimijoiden kanssa sekä etsitty tietoa muiden kuntien kulttuuripolkumalleista. Työssä tarkastellaan viiden kaupungin kulttuuripolkuja. Selvityksen kohteena ovat Salon, Turun, Hyvinkään, Porvoon ja Espoon kulttuuripolut.
Aineiston keräämisen menetelminä käytettiin benchmarkingia, asiantuntijatyöpajoja menetelminä aivoriihi ja avoimet keskustelut sekä kulttuuriasiantuntijoiden teemahaastattelut. Näiden menetelmien tuloksilla kehitettiin Lohjalle sopiva kulttuuripolkumalli, jota pitkin lohjalainen voi kulkea vauvasta vaariin. Kartoituksessa selviää, että Lohjalle sopii parhaiten Turun kulttuuripolkumallin pohja, sillä se vastasi parhaiten Lohjan varhaiskasvatuksen, perusopetuksen ja kulttuuripalveluiden ajatusta siitä minkälainen Kulttuuripolku palvelee lohjalaisia parhaiten. Näiden perusteella muokattiin Lohjalle sopiva malli. Kulttuuripolkumalli testautettiin kolmella lohjalaisella varhaiskasvatus- ja opetuspuolen asiantuntijaryhmällä ennen mallin käyttöön ottoa. Tällä kartoitettiin ennakkoon mitkä asiat toimivat polussa ja mitkä asiat eivät toimi.
Konkreettisena lopputuloksena syntyi kuntatoimijoille jaettava Kulttuuripolun mallidokumentti sekä kuntalaisille kotiin jaettava Kulttuuripolku -esite. Lisäksi opinnäytetyön tuloksena syntyy kulttuuripolulle omat internet-sivut heti opinnäytetyön raporttiosuuden julkaisemisen jälkeen.