Markkinointiviestintätutkimus Monikulttuurikeskus Kompassille
Vartiainen, Susanna (2012)
Vartiainen, Susanna
Savonia-ammattikorkeakoulu
2012
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201301061084
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201301061084
Tiivistelmä
Opinnäytetyöni tavoitteena oli selvittää Monikulttuurikeskus Kompassin tunnettuutta sekä markkinointiviestinnän toimivuutta. Saatujen tulosten on tarkoitus toimia pohjana Kompassin omalle markkinointiviestinnän suunnittelulle ja edesauttaa kohderyhmien tavoittamista.
Tutkimusaineisto koostui 61 haastateltavasta, jotka edustivat eri kansallisuuksia. Aineisto kerättiin kyselylomaketta käyttäen. Tutkimusympäristöinä toimivat Savon ammatti- ja aikuisopiston järjestämät valmentavat – ja kotoutumiskoulutukset, Petosen asukastupa sekä Savonia ammattikorkeakoulussa järjestetty suomen kielen kurssi. Tutkimustulokset analysoitiin manuaalisesti. Kyselomakkeessa oli sekä strukturoituja että avoimia kysymyksiä. Avoimet kysymykset analysoitiin teemoittelun avulla. Opinnäytetyö on määrällinen, mutta siihen yhdistyy myös laadullisia elementtejä.
Tutkimustuloksista kävi ilmi, että suurin osa tutkimuksiin vastanneista oli kuullut Kompassin toiminnasta, mutta ei kuitenkaan itse ollut ottanut osaa toimintaan. Vastaajat eivät olleet täysin tietoisia Kompassin toiminnan laajuudesta ja moni ajatteli sen toimivan lähinnä kielikurssien järjestäjänä. Useimmat vastaajista olivat saaneet tietoa Kompassin toiminnasta tuttavien ja viranomaisten kautta. Viranomaisten toivottiin myös tulevaisuudessa toimivan tiedonlähteenä. Lisäksi toimiviksi tiedonlähteiksi määriteltiin muun muassa sähköposti ja Internet.
Tutkimustuloksista voidaan päätellä, että Kompassin markkinointiviestintä on ollut suhteellisen toimivaa, mutta siihen tulisi kuitenkin tulevaisuudessa kiinnittää enemmän huomiota. Kohderyhmien tavoittamisen kannalta olisi tärkeää miettiä, kuinka jo olemassa olevien kanavien käyttöä voitaisiin tehostaa ja millaisia uusia kanavia viestinnässä voitaisiin käyttää.
Tutkimusaineisto koostui 61 haastateltavasta, jotka edustivat eri kansallisuuksia. Aineisto kerättiin kyselylomaketta käyttäen. Tutkimusympäristöinä toimivat Savon ammatti- ja aikuisopiston järjestämät valmentavat – ja kotoutumiskoulutukset, Petosen asukastupa sekä Savonia ammattikorkeakoulussa järjestetty suomen kielen kurssi. Tutkimustulokset analysoitiin manuaalisesti. Kyselomakkeessa oli sekä strukturoituja että avoimia kysymyksiä. Avoimet kysymykset analysoitiin teemoittelun avulla. Opinnäytetyö on määrällinen, mutta siihen yhdistyy myös laadullisia elementtejä.
Tutkimustuloksista kävi ilmi, että suurin osa tutkimuksiin vastanneista oli kuullut Kompassin toiminnasta, mutta ei kuitenkaan itse ollut ottanut osaa toimintaan. Vastaajat eivät olleet täysin tietoisia Kompassin toiminnan laajuudesta ja moni ajatteli sen toimivan lähinnä kielikurssien järjestäjänä. Useimmat vastaajista olivat saaneet tietoa Kompassin toiminnasta tuttavien ja viranomaisten kautta. Viranomaisten toivottiin myös tulevaisuudessa toimivan tiedonlähteenä. Lisäksi toimiviksi tiedonlähteiksi määriteltiin muun muassa sähköposti ja Internet.
Tutkimustuloksista voidaan päätellä, että Kompassin markkinointiviestintä on ollut suhteellisen toimivaa, mutta siihen tulisi kuitenkin tulevaisuudessa kiinnittää enemmän huomiota. Kohderyhmien tavoittamisen kannalta olisi tärkeää miettiä, kuinka jo olemassa olevien kanavien käyttöä voitaisiin tehostaa ja millaisia uusia kanavia viestinnässä voitaisiin käyttää.