Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • På svenska
    • In English
  • Suomi
  • Svenska
  • English
  • Kirjaudu
Hakuohjeet
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
Näytä viite 
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Satakunnan ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Satakunnan ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite

"Ilonkikkaroita ja tykkäysvärejä" : - kuvataideterapia osana oppimisympäristöä

Hannuksela, Tuija (2013)

Avaa tiedosto
Hannuksela_Tuija.pdf (1.986Mt)
Lataukset: 


Hannuksela, Tuija
Satakunnan ammattikorkeakoulu
2013
All rights reserved
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201301071132
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tarkoitus on tutkia, miten kuvataideterapia sopii koulussa oppilaiden vuorovaikutuksen parantamiseen ja miten kuvataideterapiassa esiin tulevaa tietoa voidaan käyttää oppilashuollossa oppilaan hyvinvoinnin tukemiseen. Opinnäytetyö koostui kirjallisuuskatsauksesta sekä toiminnallisesta osuudesta. Teoreettinen osuus perustui suomalaiseen tai käännettyyn taideterapian tutkimukselliseen kirjallisuuteen. Tutkimusmateriaali oli kerätty havainnoimalla kahden taideterapiaryhmän oppilaita neljän vuoden ajan. Tässä tutkimuksessa havainnoidaan myös kouluni lasten pelkoa Jokelassa ja Kauhajoella tapahtuneiden kouluampumisten vuoksi. Taideterapiaa käytettiin näiden tunteiden purkamiseen. Laadullisen tutkimuksen tiedonkeruumenetelmänä käytettiin osallistuvaa havainnointia. Lisäksi kirjattiin taideterapiaryhmän jäsenten tulkinnan kuvasta ja kuvattiin prosessissa tehdyt kuvat. Tämän tutkielman kautta lisätään tietoa koulussa annettavasta taideterapiasta. Lähtökohtana on psykodynaaminen taideterapia, joka on ollut tekijän oman terapeuttisen toiminnan viitekehys. Tällä kirjallisella opinnäytetyöllä lisätään tietoa viranomaisille ja yhteiskunnalle koulussa tehtävästä taideterapiasta. Prosessi noudatteli taideterapeuttisen prosessin kulkua. Keskeistä oli tekemisen ilo. Kuvataideterapeuttiset rajat loivat pohjan turvalliselle, kannustavalle ilmapiirille. Ryhmässä käydyt keskustelut tukivat oppilashuollon toimintaperiaatteita. On monta luovaa tapaa edistää itsetuntoa ja piirtää minäkuvaa vahvemmaksi. Ryhmä kantaa pahojen tilanteiden yli ja terapeutti on joku, joka kulkee rinnalla.
 
Kokoelmat
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste
 

Selaa kokoelmaa

NimekkeetTekijätJulkaisuajatKoulutusalatAsiasanatUusimmatKokoelmat

Henkilökunnalle

Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste