Siltojen ylläpito 2007-2012, Oulun eteläinen alue
Teikari, Mikko (2013)
Teikari, Mikko
Oulun seudun ammattikorkeakoulu
2013
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201301101296
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201301101296
Tiivistelmä
Palvelusopimuksella tarkoitetaan sopimusta, johon on koottu palvelut, joita palveluntuottaja sopimuksenmukaisesti tilaajalle tekee. Palvelusopimuksissa määritetään myös aika, milloin palveluita suoritetaan.
Opinnäytetyön tavoitteena oli selvittää palvelusopimusmallin soveltuvuutta sillankorjaushankkeisiin. Tarkasteltavana kohteena käytettiin Skanska Infra Oy:n vuosina 2008-2012 tehtyä sillankorjauspalvelusopimusta Tiehallinnon kanssa. Ylläpitoalueeseen kuului 678 siltaa ja palvelusopimuksen myötä kaikki alueen sillankorjaukset, sekä niiden tarkastus ja suunnittelu, kuuluivat Skanska Infra Oy:lle. Sopimus oli pilottihanke Tiehallinnolle, joka ei aikaisemmin ollut siirtänyt näin suurta vastuuta kunnossapidosta palveluntuottajalle.
Työtä varten haastateltiin tilaajaan sekä palveluntuottajan työntekijöitä. Haastattelujen perusteella pystyttiin luomaan kuvaa siitä, miten palvelusopimus alalle sopii ja mitkä seikat tulevissa palvelusopimuksissa pitää ottaa huomioon.
Haastatteluiden avulla kävi ilmi esimerkiksi muuttuvien säädösten ja normien osalta seikkoja, jotka vaativat selkeämpiä sopimusasiakohtia. Näiden ratkaisemiseen oli niin palveluntuottajalla kuin tilaajallakin omat ehdotuksensa. Pääsääntöisesti voidaan kuitenkin sanoa, että molemmat osapuolet olivat tyytyväisiä palvelusopimukseen. Lähitulevaisuudessa näin suuria palvelusopimuksia tuskin tullaan kuitenkaan näkemään, sillä ne sitovat teiden ylläpidosta suuren rahamäärän yhteen paikkaan vuositasolla.
Opinnäytetyön tavoitteena oli selvittää palvelusopimusmallin soveltuvuutta sillankorjaushankkeisiin. Tarkasteltavana kohteena käytettiin Skanska Infra Oy:n vuosina 2008-2012 tehtyä sillankorjauspalvelusopimusta Tiehallinnon kanssa. Ylläpitoalueeseen kuului 678 siltaa ja palvelusopimuksen myötä kaikki alueen sillankorjaukset, sekä niiden tarkastus ja suunnittelu, kuuluivat Skanska Infra Oy:lle. Sopimus oli pilottihanke Tiehallinnolle, joka ei aikaisemmin ollut siirtänyt näin suurta vastuuta kunnossapidosta palveluntuottajalle.
Työtä varten haastateltiin tilaajaan sekä palveluntuottajan työntekijöitä. Haastattelujen perusteella pystyttiin luomaan kuvaa siitä, miten palvelusopimus alalle sopii ja mitkä seikat tulevissa palvelusopimuksissa pitää ottaa huomioon.
Haastatteluiden avulla kävi ilmi esimerkiksi muuttuvien säädösten ja normien osalta seikkoja, jotka vaativat selkeämpiä sopimusasiakohtia. Näiden ratkaisemiseen oli niin palveluntuottajalla kuin tilaajallakin omat ehdotuksensa. Pääsääntöisesti voidaan kuitenkin sanoa, että molemmat osapuolet olivat tyytyväisiä palvelusopimukseen. Lähitulevaisuudessa näin suuria palvelusopimuksia tuskin tullaan kuitenkaan näkemään, sillä ne sitovat teiden ylläpidosta suuren rahamäärän yhteen paikkaan vuositasolla.