E-handel på internationella marknader
Tuomisto, Pia (2013)
Tuomisto, Pia
Vaasan ammattikorkeakoulu
2013
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201301111348
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201301111348
Tiivistelmä
Lärdomsprovet behandlar e-handel allmänt och i internationella sammanhang. Syftet med arbetet är att klargöra hur handel på Internet går till i praktiken samt att utreda vilka möjligheter och risker som är förknippade med e-handel, vilka svårigheter man kan stöta på som e-handelsföretagare, samt säkerheten och pålitligheten i elektronisk handel. Teoridelen består av en allmän del om e-handel och en del om internationell e-handel. Den empiriska undersökningen har genomförts i form av enkäter, som fem finländska e-handelsföretag har svarat på. Ägare eller anställda från de fem företagen har svarat skriftligen på enkäterna, som främst berör praktiska aspekter inom företaget samt den internationella försäljningen. Genom svaren fick man en klar bild av företagens verksamhet, samt hur det är att som e-handelsföretagare i Finland ge sig ut på internationella marknader. Lärdomsprovets resultat visar att e-handeln växer i popularitet hela tiden och har nästan blivit en nödvändighet för företag för att de ska klara sig i konkurrensen. I ett litet, glesbyggt land som Finland ger Internet goda möjligheter för företag att nå ut på större marknader, men det gäller för företagen att hitta sin nisch, inge förtroende hos kunderna och sköta sin marknadsföring rätt. När det gäller den internationella försäljningen så kan man konstatera att försäljningen från Finland till utlandet fortfarande är rätt liten. Ett vanligt första steg är att satsa på försäljning till de närmsta grannländerna och sedan utvidga till EU. Orsaker till val av utlandshandel är främst att öka omsättningen och nå ut till en större kundbas. This thesis deals with e-commerce in general and in international contexts. The purpose of this thesis is to explain how commerce on the Internet happens in practice, and to investigate the opportunities and risks associated with e-commerce, which difficulties you may encounter as an owner of an e-business company, as well as the security and reliability in electronic commerce. The theoretical part consists of a general part about e-commerce and a part about international e-commerce. The empirical research is carried out in the form of questionnaires that were answered by five Finnish e-commerce companies. Company owners or employees from the five companies have answered the questionnaire in writing. The questions are mainly about practical aspects of the company and the international sales. From the answers I got a clear view of what it is like to expand on international markets as an e-commerce entrepreneur. The results of this thesis show that e-commerce is growing in popularity all the time and has almost become a necessity for businesses, in order for them to cope with the competition. In a small, sparsely-populated country like Finland, the Internet provides good opportunities for companies to reach out to larger markets, but it is important for the companies to find their niche, inspire confidence among their customers, and manage their marketing correctly. When it comes to the international sales, it can be stated that the sale from Finland is still quite small. A common first step is to focus on selling to the nearest neighbouring countries and then, later on, expand the sales to the EU. Reasons for the choice of foreign trade are mainly to increase sales and reach out to a larger customer base.