Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • På svenska
    • In English
  • Suomi
  • Svenska
  • English
  • Kirjaudu
Hakuohjeet
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
Näytä viite 
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Savonia-ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Savonia-ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite

KEHITYSKESKUSTELULOMAKE OSAAMISEN JOHTAMISEN VÄLINEENÄ

Korkalainen, Pirjo (2013)

 
Avaa tiedosto
Korkalainen_Pirjo.pdf (326.7Kt)
Lataukset: 


Korkalainen, Pirjo
Savonia-ammattikorkeakoulu
2013
All rights reserved
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201301161472
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena oli laatia kehityskeskustelulomake, jota voitaisiin käyttää osaamisen johtamisen apuvälineenä lasten sairaanhoidon yksiköissä sairaanhoitajan osaamista arvioitaessa. Kehityskeskustelu on tehokas keino seurata työntekijän ja koko yksikön osaamisen tasoa. Kehityskeskustelu on esimiehen ja alaisen välinen, säännöllisesti järjestetty ja etukäteen suunniteltu keskustelutilaisuus. Kehityskeskustelussa molemmille tarjoutuu tilaisuus arvioida työntekijän osaamistasoa ja sen suhdetta työntekijän omiin ja organisaation tavoitteisiin. Vaikka pääpaino on keskustelussa, se yleensä etenee strukturoidun lomakkeen sisältämien kysymysten ohjaamana.

Taustatietoa lomakkeen laatimista varten koottiin kehityskeskustelua ja osaamista sekä osaamisen johtamista koskevasta kirjallisuudesta ja tutkimuksista. Lomake pohjautuu pääosin teoriapohjaisesta aineistosta nousseisiin aihealueisiin. Lisäksi kysyttiin erään lasten yksikön neljältä sairaanhoitajalta heidän näkemyksistään lastensairaanhoitajan osaamisvaatimuksista sekä mitä asioita he haluaisivat käsiteltävän kehityskeskustelussa osaamisen varmistamiseksi. Kaikki vastaajat ovat työskennelleet lastensairaanhoitajina vähintään kolme vuotta. Kysely tehtiin sähköpostitse ja myös vastaukset saatiin sähköpostilla.

Sekä kirjallisuuden perusteella että kyselyyn vastanneiden mielestä osaamista tulisi kehityskeskustelussa arvioida konkreettisin esimerkein. Osaamista vahvistavista tavoitteista keskusteleminen ja myös tavoitteiden konkretisoiminen koetaan tärkeäksi. Vastaajien ja kirjallisuuden mukaan tärkein onnistuneen keskustelun kriteeri on, että esimies antaa palautetta alaisensa työstä ja osaamistasosta. Kirjallisuus tuo esiin, että kehityskeskustelulomake ei aina vastaa vaadittua osaamisen kartoitusta eikä ole muutenkaan omaan yksikköön sopiva. Lomakkeessa pyrittiin huomioimaan sairaanhoitajalta vaadittuja yleisiä osaamisalueita sekä erityisesti lasten yksikössä tarvittavia alueita. Lomake muodostuu suorista kysymyksistä ja aihealueista, jotka ohjaavat keskustelutilannetta.
 
Kokoelmat
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste
 

Selaa kokoelmaa

NimekkeetTekijätJulkaisuajatKoulutusalatAsiasanatUusimmatKokoelmat

Henkilökunnalle

Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste