TUKEVA:N HAIKARAN LENTO : Äitiysneuvolan asiakaspalautekysely
Lapinoja, Satu; From, Viviann; Luoma, Eija; Lehto, Tuula; Petäjäniemi, Katja; Uusi-Illikainen, Irja (2013)
Lapinoja, Satu
From, Viviann
Luoma, Eija
Lehto, Tuula
Petäjäniemi, Katja
Uusi-Illikainen, Irja
Oulun seudun ammattikorkeakoulu
2013
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201301161456
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201301161456
Tiivistelmä
TIIVISTELMÄ
Oulun seudun ammattikorkeakoulu Hoitotyön koulutusohjelma, Terveydenhoitotyön suuntautumisvaihtoehto ______________________________________________________________________
Tekijät: From Viviann, Lapinoja Satu, Lehto Tuula, Luoma Eija, Petäjäniemi Katja ja Uusi-Illikainen Irja Opinnäytetyön nimi: TUKEVA:n haikaran lento - Äitiysneuvolan asiakaspalautekysely. Työn ohjaajat: Pirkko Sandelin, Minna Perälä Työn valmistumislukukausi ja – vuosi: Syksy 2012 Sivumäärä: 60 sivua + 4 liitettä ______________________________________________________________________
Äitiysneuvola on osa suomalaista äitiyshuoltojärjestelmää. Neuvolan toiminnan tarkoituksena on vastata perheen raskauden, synnytyksen ja lapsivuodeajan hoidollisiin ja tuen tarpeisiin. Tavoitteena on myös turvata raskauden normaali kulku, äidin ja koko perheen hyvinvointi, terveen lapsen syntymä ja vanhemmuuden vahvistuminen. Äitiysneuvolatoiminnan kehittämishaasteita ovat puolisoiden tasavertainen huomiointi, varhainen puuttuminen asiakkaiden hyvinvointia ja terveyttä uhkaaviin tekijöihin, vanhemmuuden vahvistaminen, moniammatillinen yhteistyö ja asiakaslähtöisyys. Äitiysneuvolatoimintaa ohjaa terveydenhuoltolaki ja neuvola-asetus.
Opinnäytetyömme tarkoituksena oli kehittää kyselylomake, jonka avulla TUKEVA- hankkeen piiriin kuuluvat perheet arvioivat Oulun seudun äitiysneuvoloiden hoitohenkilökunnan antamaa tukea ja palveluiden laatua. Puolistrukturoitu kyselylomake tuotettiin teorialähtöisesti. Tämän jälkeen tällä kyselylomakkeella kartoitettiin perheiden kokemuksia neuvolasta saadun tuen vaikuttavuudesta. Kyselyllä tuotetun tiedon avulla osaltaan kehitetään neuvolatyötä vastaamaan entistä paremmin asiakkaiden tarpeisiin.
Kyselylomakkeita toimitettiin äitiysneuvoloiden terveydenhoitajien välittämänä 84 perheelle. Vastauksia saimme 16. Vastausprosentti oli 19 %. Analysoimme saadun aineiston Webropol -ohjelman raportista lukumääräisesti. Tuloksia havainnollistimme kuvioiden avulla. Kyselyssämme oli myös avoimia kysymyksiä, jotka koskivat mm. perheiden kokemuksia voimavarakyselystä sekä kehittämisehdotuksia äitiysneuvolapalveluiden parantamiseksi. Avoimet vastaukset analysoimme sisällönanalyysimenetelmän avulla.
Keskeisten tutkimustulosten mukaan äitiysneuvoloiden asiakkaat olivat pääsääntöisesti tyytyväisiä äitiysneuvoloista saamaansa tukeen ja palveluiden laatuun. Voimavaroja kartoittava lomake koettiin pääosin hyödylliseksi. Tutkimuksemme vastauksista nousi myös äitiysneuvolapalveluiden kehittämisehdotuksia. Perhevalmennuksiin toivottiin parannuksia, esimerkiksi muiden vanhempien kokemuksia odotuksesta, synnytyksestä ja elämästä lapsen kanssa. Lisäksi henkilökunnan osaamista ja koulutusta toivottiin kehitettävän.
Asiakaspalautekyselyä voidaan hyödyntää neuvolatyössä Oulun seudulla. Sitä on mahdollista tarvittaessa muokata vastaamaan paremmin neuvoloiden yksilöllisiin tarpeisiin. Opinnäytetyömme tutkimustuloksia voidaan käyttää jatkossa neuvolapalveluiden kehittämisessä ja parantamisessa.
______________________________________________________________________
Avainsanat: äitiysneuvola, perhe, raskaus, varhainen tuki, terveydenhoitaja
Oulun seudun ammattikorkeakoulu Hoitotyön koulutusohjelma, Terveydenhoitotyön suuntautumisvaihtoehto ______________________________________________________________________
Tekijät: From Viviann, Lapinoja Satu, Lehto Tuula, Luoma Eija, Petäjäniemi Katja ja Uusi-Illikainen Irja Opinnäytetyön nimi: TUKEVA:n haikaran lento - Äitiysneuvolan asiakaspalautekysely. Työn ohjaajat: Pirkko Sandelin, Minna Perälä Työn valmistumislukukausi ja – vuosi: Syksy 2012 Sivumäärä: 60 sivua + 4 liitettä ______________________________________________________________________
Äitiysneuvola on osa suomalaista äitiyshuoltojärjestelmää. Neuvolan toiminnan tarkoituksena on vastata perheen raskauden, synnytyksen ja lapsivuodeajan hoidollisiin ja tuen tarpeisiin. Tavoitteena on myös turvata raskauden normaali kulku, äidin ja koko perheen hyvinvointi, terveen lapsen syntymä ja vanhemmuuden vahvistuminen. Äitiysneuvolatoiminnan kehittämishaasteita ovat puolisoiden tasavertainen huomiointi, varhainen puuttuminen asiakkaiden hyvinvointia ja terveyttä uhkaaviin tekijöihin, vanhemmuuden vahvistaminen, moniammatillinen yhteistyö ja asiakaslähtöisyys. Äitiysneuvolatoimintaa ohjaa terveydenhuoltolaki ja neuvola-asetus.
Opinnäytetyömme tarkoituksena oli kehittää kyselylomake, jonka avulla TUKEVA- hankkeen piiriin kuuluvat perheet arvioivat Oulun seudun äitiysneuvoloiden hoitohenkilökunnan antamaa tukea ja palveluiden laatua. Puolistrukturoitu kyselylomake tuotettiin teorialähtöisesti. Tämän jälkeen tällä kyselylomakkeella kartoitettiin perheiden kokemuksia neuvolasta saadun tuen vaikuttavuudesta. Kyselyllä tuotetun tiedon avulla osaltaan kehitetään neuvolatyötä vastaamaan entistä paremmin asiakkaiden tarpeisiin.
Kyselylomakkeita toimitettiin äitiysneuvoloiden terveydenhoitajien välittämänä 84 perheelle. Vastauksia saimme 16. Vastausprosentti oli 19 %. Analysoimme saadun aineiston Webropol -ohjelman raportista lukumääräisesti. Tuloksia havainnollistimme kuvioiden avulla. Kyselyssämme oli myös avoimia kysymyksiä, jotka koskivat mm. perheiden kokemuksia voimavarakyselystä sekä kehittämisehdotuksia äitiysneuvolapalveluiden parantamiseksi. Avoimet vastaukset analysoimme sisällönanalyysimenetelmän avulla.
Keskeisten tutkimustulosten mukaan äitiysneuvoloiden asiakkaat olivat pääsääntöisesti tyytyväisiä äitiysneuvoloista saamaansa tukeen ja palveluiden laatuun. Voimavaroja kartoittava lomake koettiin pääosin hyödylliseksi. Tutkimuksemme vastauksista nousi myös äitiysneuvolapalveluiden kehittämisehdotuksia. Perhevalmennuksiin toivottiin parannuksia, esimerkiksi muiden vanhempien kokemuksia odotuksesta, synnytyksestä ja elämästä lapsen kanssa. Lisäksi henkilökunnan osaamista ja koulutusta toivottiin kehitettävän.
Asiakaspalautekyselyä voidaan hyödyntää neuvolatyössä Oulun seudulla. Sitä on mahdollista tarvittaessa muokata vastaamaan paremmin neuvoloiden yksilöllisiin tarpeisiin. Opinnäytetyömme tutkimustuloksia voidaan käyttää jatkossa neuvolapalveluiden kehittämisessä ja parantamisessa.
______________________________________________________________________
Avainsanat: äitiysneuvola, perhe, raskaus, varhainen tuki, terveydenhoitaja