Terveydenhuoltoalan laitteiden projektiluonteisten myynti- ja toimitusprosessien kehittäminen
Nousiainen, Heidi (2012)
Nousiainen, Heidi
Metropolia Ammattikorkeakoulu
2012
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2012091313611
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2012091313611
Tiivistelmä
Tässä opinnäytetyössä perehdyttiin erään terveydenhuoltoalalla toimivan yrityksen projektiluontoisten myynti- ja toimitusprosessien nykytilaan ja ongelmakohtiin, sekä laitteiden asennusta ja käyttöönottoa sääteleviin lakeihin ja standardeihin. Tarkoitus oli tehostaa projekteja pohtimalla ratkaisuja havaittuihin ongelmiin.
Myynti- ja toimitusprosessien nykytilan selvittämiseksi tutustuttiin aluksi yrityksen laatujärjestelmään ja prosessikaavioihin, sekä näitä sääteleviin terveydenhuoltoalan lakeihin ja standardeihin. Kattavamman kuvan saamiseksi, ja ongelmakohtien löytämiseksi haastateltiin projekteihin osallistuvia kohdeyrityksen työntekijöitä. Haastattelujen lisäksi tutustuttiin myös eri vaiheissa oleviin projekteihin osallistumalla mittauksiin ja työmaapalavereihin.
Olennaisimpina ongelmina esiin nousi suunnittelun, aikataulujen sekä kommunikaation puutteellisuus. Näiden minimoimiseksi otettiin käyttöön uudenlainen toimintatapa, joka keskittyy projektinhallintaan. Opinnäytetyön tuloksena ideoitiin aloitus- ja lopetuspalaverien käyttöönotto sekä erilaiset projektiin liittyvät dokumentit kuten projektilomake ja sen pohjalta laadittava Gantt-kaavio. Näiden tarkoitus on tehostaa erityisesti aikataulujen suunnittelua ja toimia seurannan ja projektinhallinnan välineinä.
Uusi toimintatapa ja etenkin valmis projektilomake otettiin vastaan hyvin, ja niitä testattiin simulaatiolla. Toimintatavan uskottiin yksilötasolla vähentävän ylimääräistä työtä, mikä puolestaan vähentää turhautuneisuutta ja lisää työtyytyväisyyttä. Myös informaation kulun, vastuiden jakautumisen seurannan sekä uusien henkilöiden perehdyttämisen uskotaan helpottuvan uuden toimintatavan ja lomakkeen myötä.
Yritystasolla hyödyn uskotaan näkyvän etenkin kustannustehokkuutena. Myös projektien kehityksen seuraamisen uskotaan helpottuvan, ja prosessien läpinäkyvyyden tehostuvan. Tämä tulee myös näkymään asiakkaille, ja asiakastyytyväisyyden kasvaessa myös kilpailukyky paranee.
Myynti- ja toimitusprosessien nykytilan selvittämiseksi tutustuttiin aluksi yrityksen laatujärjestelmään ja prosessikaavioihin, sekä näitä sääteleviin terveydenhuoltoalan lakeihin ja standardeihin. Kattavamman kuvan saamiseksi, ja ongelmakohtien löytämiseksi haastateltiin projekteihin osallistuvia kohdeyrityksen työntekijöitä. Haastattelujen lisäksi tutustuttiin myös eri vaiheissa oleviin projekteihin osallistumalla mittauksiin ja työmaapalavereihin.
Olennaisimpina ongelmina esiin nousi suunnittelun, aikataulujen sekä kommunikaation puutteellisuus. Näiden minimoimiseksi otettiin käyttöön uudenlainen toimintatapa, joka keskittyy projektinhallintaan. Opinnäytetyön tuloksena ideoitiin aloitus- ja lopetuspalaverien käyttöönotto sekä erilaiset projektiin liittyvät dokumentit kuten projektilomake ja sen pohjalta laadittava Gantt-kaavio. Näiden tarkoitus on tehostaa erityisesti aikataulujen suunnittelua ja toimia seurannan ja projektinhallinnan välineinä.
Uusi toimintatapa ja etenkin valmis projektilomake otettiin vastaan hyvin, ja niitä testattiin simulaatiolla. Toimintatavan uskottiin yksilötasolla vähentävän ylimääräistä työtä, mikä puolestaan vähentää turhautuneisuutta ja lisää työtyytyväisyyttä. Myös informaation kulun, vastuiden jakautumisen seurannan sekä uusien henkilöiden perehdyttämisen uskotaan helpottuvan uuden toimintatavan ja lomakkeen myötä.
Yritystasolla hyödyn uskotaan näkyvän etenkin kustannustehokkuutena. Myös projektien kehityksen seuraamisen uskotaan helpottuvan, ja prosessien läpinäkyvyyden tehostuvan. Tämä tulee myös näkymään asiakkaille, ja asiakastyytyväisyyden kasvaessa myös kilpailukyky paranee.