Yrittäjäyhdistyksen jäsentyytyväisyys ja imago : Case-Oulaisten Yrittäjät ry
Hussa, Sonja; Pajala, Reetta (2013)
Hussa, Sonja
Pajala, Reetta
Vaasan ammattikorkeakoulu
2013
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201301231654
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201301231654
Tiivistelmä
Opinnäytetyö on jaettu johdanto-, teoria- ja empiiriseen osaan. Tutkimuksen teoriaosan pohjalta luotiin teoreettinen viitekehys, jossa käsiteltiin business to business – markkinointia, suhdemarkkinointia, sisäistä ja ulkoista markkinointia, palvelua, palvelun laatua, asiakastyytyväisyyttä ja imagoa. Empiirisessä osassa käydään läpi markkinointitutkimuksen vaiheet, kyselylomake, tutkimustulokset sekä yhteenveto ja johtopäätökset. Opinnäytetyö tehtiin toimeksiantona Oulaisten Yrittäjät ry:lle. Työn tarkoituksena oli selvittää jäsenten mielipide yhdistyksen tarjoamiin palveluihin, tapahtumiin, koulutuksiin ja tiedottamiseen. Tutkimuksessa selvitettiin jäsenten tämänhetkinen tyytyväisyys yhdistyksen toimintaa kohtaan. Lisäksi haluttiin saada tietoa siitä, kuinka jäsenet kokevat Oulaisten Yrittäjien imagon. Tutkimus suoritettiin kvantitatiivisella tutkimusmenetelmällä lokakuussa 2012. Tutkimus suoritettiin kokonaistutkimuksena ja aineisto kerättiin www-kyselynä, joka lähetettiin kaikille yhdistyksen jäsenille. Tutkimustuloksista selvisi, että jäsenet ovat melko tyytyväisiä yhdistyksen toimintaan. Tapahtumat ja koulutukset olivat vastanneet suurilta osin jäsenten odotuksia, mutta niihin osallistuminen oli vaihtelevaa jäsenten keskuudessa. Kokonaisuudessaan toiminta koettiin riittäväksi ja monipuoliseksi. Erityisesti jäsenten tyytyväisyys ilmeni hallituksen toimintaa ja yrittäjien edunvalvontaa kohtaan. Yhdistyk-sen imago nähtiin erittäin hyvänä ja sitä pidettiin näkyvänä, yhteistyökykyisenä sekä palvelualttiina.